Olomouc čeká, zda Švýcaři schváli dotaci 225 milionů korun na stavbu nové tramvajové tratě do čtvrtě Nové Sady. Rozhodnutí má padnout do měsíce. (Ilustrační snímek)

Olomouc čeká, zda Švýcaři schváli dotaci 225 milionů korun na stavbu nové tramvajové tratě do čtvrtě Nové Sady. Rozhodnutí má padnout do měsíce. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Švýcaři do měsíce řeknou, zda dají Olomouci 225 milionů na novou trať

  • 32
O tom, zda přijde na stavbu nové olomoucké tramvajové tratě stěžejních 225 milionů ze švýcarských fondů, by mělo mít tamní ministerstvo hospodářství jasno zhruba do měsíce. Nyní mimo jiné vyhodnocuje stížnost Hnutí Duha, podle nějž město dostatečně nezvážilo všechny možnosti kudy trať vést. Magistrát to odmítá.

První a nejrozsáhlejší stížnost, která ve spojitosti s dotacemi přišla až do Švýcarska. Tak dopis olomouckého Hnutí Duha ohledně tramvajové trati na Nové Sady popisuje zástupce švýcarského velvyslanectví. MF DNES nyní přináší první vyjádření švýcarské ambasády k této situaci.

Co Švýcary kvůli stížnosti zajímalo

Kromě posudku o dalších variantách vedení tramvají na Nové Sady žádala švýcarská ambasáda v e-mailu z 2. února 2012 Olomouc o doplnění nefungujících odkazů na přílohy, zaslání stavebního povolení, posudku o dopadu na životní prostředí a dokladu o jednání na nákup nízkopodlažních tramvají.

"Nyní mají tuto dotaci ve Švýcarsku na starosti dvě oddělení ministerstva hospodářství. Pak vše, protože je to opravdu velký projekt, dostane ke schválení a podpisu přímo ministr. Interní rozhodnutí padne do měsíce, to oficiální pro českou stranu zhruba do dvou měsíců," nastínil David Stoklasa ze švýcarského velvyslanectví.

"Všechno musí být každopádně hotové nejpozději do 14. června tohoto roku, kdy je konec uzavírání smluv v našem dotačním programu," podotkl Stoklasa.

Právě on si na začátku letošního února od olomouckého magistrátu vyžádal doplnění podkladů k žádosti o dotaci na stavbu tramvajové trati na místní nejlidnatější sídliště ve čtvrti Nové Sady.

Duha: Zvolená trasa je dvakrát dražší

Hnutí Duha by namísto magistrátem zvolené trasy rádo vidělo koleje nové trati v Polské a Rooseveltově ulici.

Rozdil mezi trasou zvolenou magistrátem a navrženou Hnutím Duha. Pro zvětšení klikněte.

"Nejsme paušálně proti tramvajím. Jen dáváme švýcarské vládě, které za případnou podporu pro Olomouc děkujeme, podnět k zamyšlení. Jsme mimo jiné přesvědčeni i o tom, že verze, kterou prosazuje magistrát, je dvakrát dražší než ta naše," přiblížil již dříve obsah dopisu šéf olomoucké Duhy Miroslav Kutal.

Naproti tomu radnice prosadila tramvaje jezdící přes novou čtvrť a teď již rozestavěné nákupní centrum Šantovka. Výhrady ekologů odmítá. Argumentuje tím, že všechny možnosti posoudila již při schvalování územního plánu.

Co do počtu stran olomoučtí ekologové se svým podnětem s nadsázkou zabodovali. Rozsáhlejší materiál podle Stoklasy nikdo jiný neposlal.

Dělníci už pro trať upravují terén, koleje mají pokládat příští rok

"Výhrady se objevily i jinde, ale nebyly pak ani adresovány přímo do Švýcarska," uvádí Stoklasa. V tuto chvíli nemá informaci, že by Bern chtěl z Olomouce nějaké další podklady.

Vedení města čeká, že verdikt o dotaci bude znát kolem přelomu dubna a května. "Pokud tam nebude formální nedostatek, není důvod, abychom byli vyřazeni," líčí náměstek primátora Ladislav Šnevajs.

"Teď ve spojitosti s novou tratí dělníci pracují na modelaci terénu a na mostech, které ji dovedou na ostrov. Souvisí to přímo se stavbou Galerie Šantovka. Pokládání kolejí přijde na řadu příští rok."

Se švýcarskými miliony nyní počítá také primátor Martin Novotný. "Kdybychom je nedostali, byla by to složitá situace. Musela by se kvůli tomu sejít rada města," uvedl Novotný.