Jedním z podniků, kam chodí učitelé z technických středních škol na stáže, je i šumperský Pars nova. Firma se zaměřuje na opravy a modernizace kolejových vozidel.

Jedním z podniků, kam chodí učitelé z technických středních škol na stáže, je i šumperský Pars nova. Firma se zaměřuje na opravy a modernizace kolejových vozidel. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Učitelé z technických škol chodí na stáže do firem. Aby věděli, co učit

  • 0
Absolventi středních průmyslových škol neumí v praxi téměř nic, stěžují si často majitelé strojírenských firem. Učitelé proto nyní v Olomouckém kraji chodí na stáže přímo do hal, aby viděli, co by měli studenti umět. Firmy zase mají možnost ovlivnit ve školách v blízkosti svých podniků výuku dle svých potřeb.

„Stáže jsou přímo šité na míru pedagogům, kteří si mají možnost osvěžit své znalosti v praxi, dozvědět se o aktuálních trendech v oboru a zorientovat se v nových technologiích. Představují možnost, jak lze nenásilnou formou inovovat některé prvky českého školství,“ uvedla mluvčí Fondu dalšího vzdělávání (FDV) Kristýna Štiková.

„Pedagogové se díky stáži ocitají v přímém kontaktu s potenciálními zaměstnavateli svých žáků a mají možnost získat informace a ty pak přenášet na žáky při výuce,“ dodala.

Fond, který stáže zajišťuje, je příspěvkovou organizací ministerstva práce a sociálních věcí, které se tím společně se strojírenskými firmami snaží také přilákat více studentů technických oborů.

Týdenních stáží se již zúčastnilo například šest pedagogů odborných předmětů a odborného výcviku Střední školy železniční a stavební v Šumperku v šumperské firmě Pars nova nebo v Unexu Uničov.

„Jsme zde proto, abychom se seznámili s novými technologiemi, výrobními postupy, řízením výroby nebo s obsluhou různých strojních zařízení a díky novým znalostem víc sladili naši výuku s výrobním programem Parsu,“ shrnul pedagog Břetislav Hecl.

Stáže jsou přínosem pro školy i strojírenské firmy

V podniku se zaměřili na několik stěžejních oblastí od motorů přes podvozky, brzdy a elektrické vybavení železničních vozů.

„Po týdenní stáži už zhruba víme, kde je potřeba vzdělávací program upravit. Odhadem to bude v asi dvaceti procentech,“ řekl Hecl.

Spolu s kolegou Vladimírem Hájkem vyučují odborné technické předměty. Oba jsou strojaři a ve firmě kdysi začínali.

„Nebude problém novinky nasadit do výuky. Studenti mají zájem o současné trendy a u železničních oborů je to vidět ještě výrazněji. Chodí na ně totiž většinou fandové do železnice a těm motivace nechybí. Oni mají zájem se v problematice vzdělávat co nejvíc a nám velmi pomůže, že je můžeme informovat o nejnovějších trendech v těchto firmách,“ sdělil Vladimír Hájek.

V Unexu se stáže zúčastnili čtyři učitelé ze šumperské železniční školy. „Stejně jako pro školu, tak taky pro Unex je tato spolupráce velmi přínosná. Ve stážích pedagogů budeme pokračovat. Máme v plánu oslovit některou z olomouckých škol technického zaměření, ale zatím není rozhodnuto, která to bude,“ sdělil mluvčí Unexu Boris Keka.

O kvalitní absolventy technických oborů je velký zájem

Technické obory mají podporu hospodářské komory a Olomouckého kraje, ale taky samotných firem. Mladé lidi motivuje systémem stipendií jak kraj, tak mnohé firmy včetně Parsu.

„V posledních letech u nás nastupuje zhruba pět absolventů školy ročně, což je pořád málo. Potřebovali bychom několikanásobek, ale snad to stále větší podpora technických oborů v dalších letech výrazněji zlepší,“ uvedla personální šéfka Parsu Lucie Novotná. Podle ní je i vzdělávání pedagogů přímo ve firmě jedním z důležitých kroků, jak situaci zlepšit.

„Když se podaří sladit výuku ve škole s potřebami firmy, budou z toho profitovat nejen obě strany, ale hlavně absolventi,“ řekla Novotná.

Vzdělávání pedagogů vítá také šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář. „My o rehabilitaci technických oborů usilujeme už řadu let, ale chyby ve školství, které tyto obory odsunuly na druhou kolej, se napravují jen velmi pozvolna,“ míní.

„Jedním z důležitých bodů je pro nás také vzdělávání učitelů technických škol. Je nesmírně důležité, aby byli dobře informování o trendech v regionálních firmách, které absolventy těchto škol potřebují, a mohli nové směry zavést do výuky a firmy nemusely učit absolventy to, co už mají znát,“ dodává..