Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obnova i prodloužení. Olomouckou tramvajovou trať má vylepšit 850 milionů

  11:47aktualizováno  11:47
Parkoviště pro zhruba dvacet tramvají, nové koleje na křižovatkách v centru či prodloužení trati na Nové Sady. Tak zní část velkých plánů, na které chce Olomouc i kvůli špatnému stavu tramvajových kolejí v následujících letech podle informací MF DNES získat z dotací téměř miliardu korun.
Olomouc chce v příštích letech investovat do obnovy a rozšíření tramvajové trati téměř miliardu korun. Jedním z plánů je i nová propojka do vozovny v Sokolské ulici.

Olomouc chce v příštích letech investovat do obnovy a rozšíření tramvajové trati téměř miliardu korun. Jedním z plánů je i nová propojka do vozovny v Sokolské ulici. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Olomoucký magistrát chce získat získat takzvané „VIP dotace“, jež jsou určeny na integrované územní investice (ITI). V soupisu již nyní připravovaných projektů je s olomouckou MHD spojených dvanáct bodů s předběžným součtem přes 850 milionů korun. Podstatnou část sumy - přes 720 milionů - by zaplatila Evropská unie. Valnou část plánů však město uskuteční až v příštích volebních obdobích.

„Všechno ale musí být hotové do roku 2022,“ podotýká náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs z KDU-ČSL.

Nynější vedení Olomouce plánuje, že díky stěžejním dotacím z ITI do konce svého mandátu v roce 2018 zmodernizuje tramvajovou trať a její okolí v ulici 8. května a také minimálně začne budovat pokračování tramvajové trati na Nové Sady. Na to by z balíku „VIP dotací“ mohla Olomouc získat až 340 milionů, zbývajících 60 by platila z dalších zdrojů.

Už na přelomu dubna a května dělníci začnou v historickém jádru města pracovat na proměně třídy 1. máje. I na ni město získalo dotaci - v tomto případě ovšem ze Švýcarských fondů.

K dalším plánům pak magistrát připravuje dokumentaci. Dotace z ITI nesou neoficiální přízvisko VIP, protože jsou rezervované výhradně pro sedm konkrétních tuzemských aglomerací. Pro olomouckou, již tvoří Olomouc, Prostějov, Přerov a okolní obce, je určeno 4,8 miliardy.

Náměstek: Peníze na obnovu kolejí máme na 99 procent jisté

Ohledně získání peněz na obnovu kolejí v krajském městě je Šnevajs velký optimista.

„V ITI je přesně určeno, že to musí být na kolejovou dopravu či městskou hromadnou kolejovou dopravu. Těžko se tak o peníze bude ucházet někdo jiný. Pokud splníme všechny formální náležitosti, dá se říci, že s tím můžeme na 99 procent počítat,“ tvrdí Šnevajs, jenž za přípravu ITI zodpovídá.

Olomouc má tak na dosah mimo jiné 85 milionů, jimiž by EU přispěla na vybudování odstavného „parkoviště“ pro tramvaje ve Fibichově ulici. Půjde o náhradu již roky plánovaného nového depa. Dopravní podnik jej nutně potřebuje, tramvaje už nemá kam dát.

„V současné době jsme nuceni některá vozidla odstavovat například na točně na Nové Ulici, případně přímo v Sokolské ulici. Tyto prostory jsou ale naprosto nevyhovující. Především v Sokolské ulici dochází, i přes umístění kamer, k poškozování tramvají vandaly,“ popisuje mluvčí dopravního podniku Martina Krčová.

Další místo by tak mohlo vzniknout na Fibichově. „Protože nová vozovna nebude v nejbližších několika letech postavena, je nutné vybudovat alespoň odstavnou plochu. Její celková kapacita by měla být dvacet vozidel,“ upřesňuje Krčová. Kdy se začne stavět, ještě neví. Město zatím sbírá razítka pro územní rozhodnutí.

Bez oprav by hrozilo uzavření částí tratě Drážním úřadem

Snad nejvíce ze všech staveb dotovaných z ITI do života v centru Olomouce zasáhne kompletní modernizace kolejí na frekventovaných křižovatkách u okresního soudu a na náměstí Hrdinů.

„Je nutná především kvůli stáří trati,“ vysvětluje Krčová. Celkem by na přebudování křižovatek měla EU přispět více než 60 miliony. Zbývajících 11 opět doplatí město.

Fakt, že podstatná část tramvajových kolejí u centra není v nejlepším stavu, potvrzuje další z primátorových náměstků Aleš Jakubec (TOP 09).

„Do kolejí se v posledních letech neinvestovalo. Drážní úřad nám nařizuje opravy. V nejhorším případě by mohl zakázat i samotnou dopravu,“ upozorňuje Jakubec. Má za to, že modernizace pomůže snížit hluk tramvají a naopak zvýšit pohodlí cestujících.

K vozovně by mohla vzniknout nová propojka další ulicí

Již letos v březnu proto začne oprava kolejí a silnice ve frekventované ulici Wolkerova. Řidiči se tady téměř měsíc budou potýkat s uzavírkami.

„Chápeme, že jsou velmi nepříjemné, nicméně opravy jsou nutné kvůli havarijnímu stavu,“ potvrzuje primátor Antonín Staněk z ČSSD. Na proměnu Wolkerovy ulice půjde více než pět milionů korun, město ale využije jiné zdroje než ITI.

„Ještě je v plánu modernizace trati na třídě Svobody od restaurace Drápal až po Tržnici. Termín ale ještě přesně nevíme,“ doplňuje Jakubec.

Úplně nové koleje si vedení Olomouce představuje v Zámečnické ulici, která propojuje vytížené ulice Sokolská a Pekařská. Předpokládané náklady jsou 20 milionů, z čehož 17 by dodala EU.

„Jedná se o propojení, které by mělo odlehčit trati vedoucí Sokolskou ulicí do vozovny. V případě vybudování propojky by následovala generální oprava tratě v Sokolské,“ upřesňuje mluvčí Krčová. Také tahle část kolejiště je v soupisu projektů ITI uvedená. Stejně jako modernizace trati v Hodolanské a Divišově ulici za předběžně dalších 113 milionů.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.