Jižní větev olomoucké tramvajové trati se naposledy rozrostla na podzim 2013 úsekem od tržnice k zastávce Trnkova. Další více než kilometr chce město začít stavět na podzim 2018.

Jižní větev olomoucké tramvajové trati se naposledy rozrostla na podzim 2013 úsekem od tržnice k zastávce Trnkova. Další více než kilometr chce město začít stavět na podzim 2018. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Další kilometr tramvajové trati chce Olomouc začít stavět na podzim 2018

  • 2
Podzim roku 2018 má být podle olomoucké radnice časem, kdy opět „povyroste“ olomoucká tramvajová trať. A to o více než kilometrový úsek, který tramvaje přivede do nejlidnatějšího olomouckého sídliště ve čtvrti Nové Sady. Stavba potrvá přes rok a její cena přesáhne 300 milionů korun.

Na Nové Sady jezdí tramvaje od listopadu 2013, z centra města se však cestující dostanou nyní pouze na okraj sídliště na stávající konečnou zastávku Trnkova.

„Od ní povede trať Zikovou ulicí se třemi novými zastávkami. Dvě vzniknou poblíž křižovatek s ulicemi Werichova a Rožňavská, třetí v ulici Schweitzerova,“ přibližuje mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Konečná zastávka se tak posune na úroveň Družební ulice, do blízkosti autobusové zastávky U Kapličky. První cestující by tu měli z tramvaje vystoupit po zhruba patnácti měsících od zahájení stavby.

Dělníci při ní položí 1 300 metrů nových kolejí. Předběžně vyjde druhá část trati na 303 milionů korun. Pro srovnání, náklady na prozatím hotový kus kolejí přesáhly před pěti lety 270 milionů.

„Stejně jako v případě první etapy bude město i při této usilovat o získání dotací,“ podotýká Štědrá.

Město ještě nemá všechny pozemky, vyvlastňování odmítalo

Náměstek olomouckého primátora Filip Žáček upozorňuje, že dodržení nyní zveřejněných termínů záleží především na vyřešení majetkoprávních vztahů.

Městu totiž ještě nepatří všechny pozemky, přes které budou tramvaje za zhruba čtyři roky do Schweitzerovy ulice jezdit. Smlouvy o jejich prodeji město podle Žáčka může předběžně uzavřít na přelomu letošního a příštího roku.

„Ve stejné době by měla být tramvajová trať v územním plánu vedena již jako veřejně prospěšná stavba. To celý proces podstatně zjednodušuje,“ doplnil Žáček, jenž je na radnici mimo jiné zodpovědný za investice.

Úřední potvrzení prospěšnosti trati radnici umožní v předstihu shánět razítka nutná pro stavební povolení. A to i v situaci, kdy by jí ještě nepatřily všechny pozemky. Současně by městu otevřelo cestu k možnému vyvlastnění parcel, které by majitelé kvůli položení kolejí nakonec nechtěli prodat.

Doposud ovšem politici tuto krajní možnost odmítali. „Naším cílem není vyvlastňovat. Je to ale poslední šance v případě, že by to byla překážka vybudování této veřejně prospěšné stavby,“ podotkl již dříve na jednání zastupitelstva primátor Olomouce Antonín Staněk.

Trať má po dokončení vést až do čtvrti Slavonín

Největší překážku, která tramvajím doslova stála v cestě, přitom už město odstranilo. Pár metrů od nynější konečné zastávky stojí v Rooseveltově ulici jednopatrový dům. Pro pokračování trati je třeba ho zbourat. Majitelé jej ale čtyři roky odmítali prodat, před časem se však s městem domluvili.

Podstatným bodem dohody je cena. Vlastníci domu dostanou zhruba pět milionů korun. A to i přesto, že znalec nemovitost ohodnotil pouze na tři. Dvoumilionový přeplatek město obhajuje tím, že jde o ojedinělou situaci, v níž neexistovalo vhodnější řešení.

Na druhou etapu trati ještě musí Olomouc získat důležité územní rozhodnutí - předstupeň stavebního povolení. Náměstek Žáček odhaduje, že se tak stane příští rok v květnu. V druhé polovině roku 2018 by pak radnice ráda začala s hledáním firmy, která trať na jih města prodlouží.

Konečnou zastávkou u Družební ulice vize o tramvajích na Nových Sadech nekončí. Plány, jež narýsovalo dřívější vedení města v čele s tehdejším primátorem Martinem Novotným, zahrnují i to, že koleje povedou až do Slavonína.

Současné osazenstvo radnice pro povolení a vznik poslední část trati prozatím připravuje dokumenty a studie. Odhad nákladů se pohybuje v rozmezí od 104 do 133 milionů korun.