Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třetina z mostů v péči Olomouckého kraje je ve špatném stavu

  12:08aktualizováno  12:08
Na silnicích druhých a třetích tříd, které má na starosti Olomoucký kraj, je celkem 1 116 mostů. Podle výsledku mapování krajských silničářů je ovšem zhruba třetina z nich ve špatném či velmi špatném stavu, a jeden byl dokonce vyhodnocen jako havarijní.
Zhruba třetina mostů na silnicích druhé a třetí třídy v Olomouckém kraji je ve špatném stavu, jeden dokonce v havarijním. Důvodem je nedostatek peněz na opravy a jejich stáří. (Ilustrační snímek)

Zhruba třetina mostů na silnicích druhé a třetí třídy v Olomouckém kraji je ve špatném stavu, jeden dokonce v havarijním. Důvodem je nedostatek peněz na opravy a jejich stáří. (Ilustrační snímek) | foto: Daniel Beran, MAFRA

"Havarijní je most v Raškově na Šumpersku. Jeho stav průběžně sledujeme," nastínil ředitel krajské správy silnic Drahomír Babnič s tím, že už vzniká projektová dokumentace na jeho rekonstrukci.

Stavební stav mostů se na základě normy rozděluje do sedmi skupin, od těch bezvadných až po havarijní, označené římskou číslicí VII. Odborníci v Olomouckém kraji nyní nejvíc mostů, celkem 351, zařadili do kategorie "uspokojivý".

Druhé co do počtu, jsou pak ty ve špatném stavu, kterých je 284, a dalších 52 je ve velmi špatné kondici. Naopak jedničku za bezvadnou "fyzičku" dostalo 141 mostních konstrukcí.

Kromě chybějících peněz na rekonstrukce může být příčinou horšího stavu u menších mostů hlavně jejich stáří. U těch s větším rozpětím, postavených po roce 1960, navíc může jít o nekvalitní provedení. Nemalý vliv má také stále rychlejším tempem houstnoucí doprava.

Silničáři se s opravami soustředili hlavně na důležité silnice

"Za posledních pět šest let jsme se věnovali hlavně opravám mostů, které by v případě havárie skutečně zablokovaly dopravu na důležitých místech," upozornil Babnič. Konkrétně jsou obecně velkým problémem starší mosty klenoucí se nad dálnicemi.

"Proto jsme jich nad silnicemi směrem na Brno i Mohelnici spravili v předchozích letech několik," popsal ředitel krajských silničářů, kteří sledují stav mostů od svého vzniku v roce 2002. S ohledem na nákladnost oprav k jejich financování využili léta hojnější na dotace.

Babnič také upozornil, že čísla statistik v sobě mohou leccos skrývat. Při prostém pohledu na poměr mostů v jednotlivých kategoriích totiž nelze poznat, zda půjde o opravu za pár set tisíc nebo za desítky milionů. A logicky tak nákladnějších oprav silničáři provedou z jednoho "balíku" peněz méně než těch menších a levnějších.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Takzvaná malá hala vedle olomouckého zimního stadionu, v zadní části pak...
Olomoucká radnice chce dát za pozemky a halu u zimního stadionu 80 milionů

Letitá patová situace ohledně strategické půdy u olomouckého zimního stadionu směřuje k rozuzlení. Vedení radnice navrhne pravděpodobně už v září zastupitelům,...  celý článek

Žena, kterou policie hledá kvůli falešným receptům na léky, se kterými se...
Žena vyzvedla léky na falešné recepty, podruhé neuspěla. Hledá ji policie

Přerovští policisté požádali veřejnost o pomoc při pátrání po ženě, která vyrazila nejméně dvakrát do místních lékáren s falešnými recepty. V jednom případě s...  celý článek

Daniela Šulová bydlící v domě u olomoucké třídy Kosmonautů na balkoně svého...
Přestavba mezi paneláky vyvolala spory, lidem vadí zničený výhled a hluk

Spory mezi místními a stavitelem vyvolala v Olomouci přestavba bývalé výměníkové stanice na bytový dům s nevšední architekturou a fasádou. Spíš než vzhled je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.