Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo jízdenek postačí lidem ve třech moravských krajích jediná karta

  10:11aktualizováno  10:11
Lidé cestující veřejnou dopravou po většině Moravy a Slezska se v budoucnu nebudou muset starat o jízdenky na jednotlivých linkách. Vystačí si s jedinou čipovou kartou. Krajské úřady Olomouckého, Moravskoslezského a Jihomoravského kraje připravují projekt jednotné karty pro všechny trasy a dopravce.
Shánění jízdenek by mělo být brzy v Olomouckém, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji minulostí. Lidé si ve veškeré veřejné dopravě vystačí s jedinou čipovou kartou. (Ilustrační snímek)

Shánění jízdenek by mělo být brzy v Olomouckém, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji minulostí. Lidé si ve veškeré veřejné dopravě vystačí s jedinou čipovou kartou. (Ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek, MAFRA

Za dva až tři roky by cestujícím na zaplacení jízdného pro všechny tramvaje, autobusy a vlaky měla stačit jediná čipová karta. Lidem tak odpadne kupování jízdenek u řidičů nebo hledání drobných do automatů. Karta by podle plánů krajských úřadů měla platit ve všech spojích, které budou v integrovaném dopravním systému na území celé Moravy a Slezska.

"Neočekávejte žádný průšvih, jako byl například u Opencard v Praze. My v klidu vyčkáme, až všechny systémy začnou správně fungovat. Chceme se připojit k moravskoslezské a jihomoravské kartě v rámci projektu, který má pracovní název Moravská karta," popsal celý plán Jaroslav Tomík, koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.

"Cestující se tak mohou těšit na to, že po celé Moravě od severu až k jihu budou moci jezdit s jednou jedinou kartou ve všech integrovaných systémech. V České republice tak budeme jedineční," dodal.

Karta by měla fungovat jako elektronická peněženka. Stála by pár desetikorun a lidé by si ji museli na vybraných místech nebo například přes internet nejprve nabít. V autobusech a tramvajích by pak kartu jen přiložili ke čtečce a o nic dalšího by se již nemuseli starat. Systém by automaticky strhl peníze nebo poznal předplacené slevy či časové jízdenky.

Kraje i dopravci budou přesně vědět, kolik lidí a kam cestuje

Olomoucký kraj začal projekt univerzální čipové karty pro veřejnou dopravu právě připravovat. Jihomoravský kraj již vypsal výběrové řízení na dodavatele karet a v Moravskoslezském kraji je celý systém těsně před spuštěním.

Velkou výhodou je podle Tomíka snadná kontrola. "Díky čipové kartě lehce zjistíme pohyb cestujících. Už nebudeme muset počítat předplatné a jednotlivé jízdenky, ale budeme mít jasný přehled o tom, kdo kam jel," dodal.

Dopravci jsou jednoznačně pro. Na Ostravsku se již k systému připojily nejvýznamnější dopravní firmy včetně Veolia Transport, nebrání se ani společnosti na střední Moravě.

"V minulých letech jsme tuto věc vlastně sami navrhovali. Po zavedení čipových karet budou mít cestující méně starostí a nám to velmi pomůže. Jasně se totiž ukáže rozdělení tržeb a přesné počty lidí na jednotlivých linkách," vysvětlil provozní náměstek Dopravního podniku města Olomouce Pavel Zatloukal. Firma každoročně v Olomouci přepraví na šedesát milionů cestujících.

Někteří dopravci jsou vybaveni čtečkami čipových karet už nyní

Zavedení takzvané Moravské karty přitom pro většinu dopravců nebude ani znamenat nijak zvýšené náklady. "My jsme na tento systém v podstatě nachystaní. Součástí strojků v autobusech je již dnes čtečka čipových karet. Takže jde jen o to vyřešit účtování tržeb," řekl Jiří Hloch z firmy FTL Prostějov, která zajišťuje městskou dopravu v Prostějově a další okolní spoje.

Náklady na zavedení čipových karet v dopravě jdou do desítek milionů korun. Úřady však tvrdí, že se investice bohatě vrátí. "Pro dopravce to bude mít výhodu v tom, že bude mít přehled o cestujících, v jakém počtu a v jakém směru se přepravují," uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Václav Horák. Tamní rada kraje nyní na pořízení čipových karet vyhlásila výběrové řízení.

"My budeme moci díky kartám levněji provozovat integrovaný dopravní systém. Budeme moci přizpůsobit kapacitu autobusů nebo počet linek. Dnes máme jen přibližné údaje," dodal Horák.

Nejdál je Ostrava. Ta by chtěla systém naostro spustit již v polovině letošního roku, Brno až v prosinci. Olomouc za dva roky. Karty by měly mít životnost až pět let a měly by být kompatibilní s IN kartami Českých drah. Souběžně budou samozřejmě dál fungovat i normální papírové jízdenky.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.