Turisté míří v posledních letech raději do východní části Jeseníků. (Ilustrační snímek)

Turisté míří v posledních letech raději do východní části Jeseníků. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Janeček, MAFRA

Východ roste, západ pokulhává. Zájem turistů o Jeseníky se různí

  • 7
Hotely na Bruntálsku přilákaly letos více lidí než ty na Jesenicku. A to i přesto, že ve východní i západní části Jeseníků lze najít stejně půvabné hory i podobná turistická lákadla. Trend "příklonu k východu" už v této horské oblasti pokračuje druhým rokem.

Důvodem je zřejmě fakt, že provozovatele podniků ve východní části se daří zapojit do aktivit v rámci celého regionu, více spolupracují, naopak v západní části převažují spíš konkurenční boje.

Dokládají to čísla, která předložili zástupci Euroregionu Praděd, což je sdružení obcí okresů Bruntál a Jeseník.

Propagace Jeseníků

  • Hory se snaží zviditelnit Euroregion Praděd, jehož činnost odborníci vesměs chválí.
  • Minusem Jeseníků je zastaralost infrastruktury, jako řady zdejších cest, třeba vybavení ski areálů se ale v poslední době mnohde daří zlepšovat.
  • Hory jsou v Česku i cizině stále docela málo známé, z tohoto pohledu mají návštěvnický potenciál.

"Meziročně v letech 2011 a 2012 na Bruntálsko přijelo o 9,1 procenta hostů víc, což v přepočtu dělá 8 063 lidí. A počet přenocování (průměrný počet nocí, jež hosté strávili v hotelích – pozn. red.) se tu ve stejné době zvýšil o 6,4 procenta, tedy o 19 050," říká tajemník Rady pro cestovní ruch Euroregionu Praděd Michal Blaško a upřesňuje, že čísla pocházejí od Českého statistického úřadu.

Uvádí i údaje z Jesenicka. "Počet hostů se zde ve stejných letech meziročně sice zvýšil o 0,8 procenta, tedy o 683 osob, ale počet přenocování se snížil o 6,4 procenta, čili o 29 229." Pro úplnost je nutné uvést, že třeba celková čísla týkající se noclehů byla na Jesenicku o dost vyšší než na Bruntálsku.

Třeba v roce 2012 činil počet nocí, které lidé strávili v hotelích a penzionech na Jesenicku, přes 425 tisíc a na Bruntálsku to bylo "jen" bezmála 315 tisíc. Přesto byla při meziročním porovnání obou okresů znát patrná protichůdná tendence.

Certifikace má zaručit kvalitu

Jak si ji lidé působící v cestovním ruchu vysvětlují? Michal Blaško ji zdůvodňuje mimo jiné kvalitou činnosti takzvaných destinačních společností, které by se v obou částech hor měly snažit o rozvoj cestovního ruchu.

"Destinační společnosti zřízené Euroregionem Praděd na Bruntálsku se poslední dva roky daří navazovat spolupráci se zdejšími poskytovateli ubytování či třeba služeb v cestovním ruchu," tvrdí Michal Blaško a poukazuje na to, že na Bruntálsku se podařilo zapojit do aktivit euroregionu už poměrně dost provozovatelů.

Na Jesenicku jich je oproti tomu zatím jen pár, což je podle Michala Blaška škoda. Některé z hoteliérů přitom může odrazovat třeba požadavek povinné certifikace u Asociace hotelů a restaurací. Tu vyžaduje Euroregion Praděd, jehož činnost je z většiny hrazena z evropských peněz.

"Díky certifikaci, která platí mimo jiné i pro Rakousko či Německo, můžeme zájemcům o ubytování v Jeseníkách garantovat kvalitu nabízených služeb," míní Michal Blaško a upřesňuje jeden z cílů euroregionu: "Každý provozovatel hotelu či třeba penzionu, který se s námi rozhodne spolupracovat, by měl pocítit meziroční nárůst počtu hostů zhruba o deset procent oproti roku 2010, ale i o víc."

Lidé zkracují své pobyty

Například ředitel Sdružení cestovního ruchu Jeseníky Jan Závěšický přitom propad počtu nocí, které lidé strávili v letech 2011 až 2012, považuje za obecný problém, protože si návštěvníci obecně zkracují délku pobytu.

"Nemyslím si, že je to na Jesenicku tak špatné, alespoň podle hodnocení podnikatelů, kteří jsou členy našeho sdružení. Naopak vývoj na naší straně Jeseníků je odborníky hodnocen pozitivně, i když poklesl počet přenocování," říká Jan Závěšický.

Hoteliéři nebo třeba provozovatelé penzionu, kteří se už do spolupráce s Euroregionem Praděd zapojili, si to vesměs chválí. Třeba šéfka Penzionu Vidnava Blanka Kubáňová vidí za úspěchy z posledních let vedle kvalitního ubytování a přístupu personálu také dobrou a cílenou propagaci v rámci Euroregionu Praděd.

"Je vidět, že Euroregion Praděd je uznávaná značka. Nejde jen o využití jeho marketingu, ale také certifikaci. U návštěvníků je certifikace ze strany Euroregionu Praděd vnímána velmi pozitivně. Nebylo jednoduché certifikát získat, ale má to velmi pozitivní dopad," řekla Kubáňová.

Penzionu se podle ní daří, i když se nachází až ve Vidnavě ležící na polské hranici. "Je tady vidět zvýšený zájem o cykloturistiku hlavně v souvislosti s Rychlebskými stezkami, které jsou velkým tahákem, a samozřejmě z nich profitují také ubytovací kapacity."

Mezi hoteliéry třeba ve východní části Jeseníků ale zaslechnete i názor o tom, že spolupráce mezi nimi je velmi omezená a že si občas místo vzájemné podpory házejí klacky pod nohy.

Třeba provozovatel Penzionu Pepa v Malé Morávce Josef Skorňa netají, že si dnes příliš nemůže dovolit dávat peníze navíc třeba na případné aktivity v rámci Euroregionu Praděd. "Pořád jsme v krizi," zdůvodňuje.

Návštěvnost penzionu přirovnává k sinusoidě. "Prvních deset let, když jsme začínali, šla návštěvnost zvolna dolů, teď zase půjde stejným tempem nahoru."

,