Červenohorské sedlo je obzvlášť v zimě nepříjemným místem pro řidiče kamionů.

Červenohorské sedlo je obzvlášť v zimě nepříjemným místem pro řidiče kamionů. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Tunel pod Jeseníky by spasil řidiče hlavně v zimě. Plán připomněl i Zeman

  • 7
Přejezd přes Červenohorské sedlo je komplikovaný a zvlášť v zimě představuje nejen pro šoféry kamionů těžko zdolatelnou překážku. Motoristé proto desítky let sní o tunelu, díky kterému by se vyhnuli pětisetmetrovému převýšení horskými serpentinami.

Koncem 90. let oprášila myšlenku na stavbu tunelu o délce šesti kilometrů společnost Lesostavby Šumperk. Nejdelší stavba svého druhu v republice měla být hotová v letech 2002-2007.

Firma si nechala zpracovat projekt, geologický průzkum i studii vlivu na životní prostředí. Pustila se také do jednání s bankami a chystala se na dobu, kdy do regionu začnou proudit evropské dotace.

Tunel před lety získal také klíčové hodnocení vlivu stavby na životní prostředí, takzvaná EIA, a stal se součástí zásad územního rozvoje kraje.

Projekt za miliardy však nikdy nezískal obecnou podporu. Proti byli nejen ochranáři, ale také řada starostů. Vzkřísit ho chce nyní za určitých podmínek i prezident Miloš Zeman. Na téma tunelu pod Červenohorským sedlem promluvil při své nedávné návštěvě Olomouckého kraje.

"Kdyby se podařilo dohodnout s Polskem pokračování této trasy a dokonce ji zařadit do transkontinentálních sítí, které nás ze severu a jihu obcházejí, tak by tento projekt měl smysl," řekl Zeman.

Zda se podaří velké plány uskutečnit, není jisté. Pokud na ně ale přece jen jednou dojde, je jisté, že případné investory nepotáhne firma, která stojí za "papírovou" podobou tunelu. Před sedmi lety totiž skončila v konkurzu.