Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U Štěpánova na Olomoucku havarovala malá helikoptéra, pilot nepřežil

  13:56aktualizováno  17:49
U Štěpánova na Olomoucku odpoledne havarovala malá ultralehká helikoptéra. Pilot pád nepřežil. Podle očitých svědků vrtulník začal hořet ve vzduchu, stavitel stroje o tom však pochybuje.

Helikoptéra havarovala po půl druhé odpoledne.

"Přijali jsme oznámení, že ve Štěpánově za hřištěm spadla do pole malá helikoptéra. Podle svědků se z ní kouřilo už ve vzduchu," informoval mluvčí hasičů Zdeněk Hošák.

Místní lidé, kteří nehodu viděli, se podle něj k helikoptéře vydali vyprostit pilota.

"Pokoušeli se požár uhasit, ale nezdařilo se. Pilot tak v kabině zůstal do příjezdu hasičů, kteří pomocí několika hasicích přístrojů oheň zlikvidovali," dodal Hošák.

Sedmačtyřicetiletý muž z Prahy, který podle policie stroj řídil, pád nepřežil. Přivolaný lékař konstatoval smrt. 

Případ vyšetřuje policie. "Bližší okolnosti zjišťujeme, příčiny bude šetřit ústav pro vyšetřování leteckých nehod," uvedla policejní mluvčí Marta Vlachová.

Fotogalerie

Nebezpečné látky do půdy neunikly, hasiči na místě přesto provedli bezpečnostní opatření. Škodu předběžně odhadli na čtyři miliony korun.

Vrtulník zkompletovala nedaleká firma

Helikoptéra pocházela z dílny společnosti Mamba Air, která sídlí na letišti v nedalekých Bohuňovicích a zabývá se mimo jiné i výcvikem pilotů. Stroj však vlastnila pražská firma.

"Mohu potvrdit, že tento vrtulník jsme kompletovali my a majitel si jej od nás koupil. Zatím nevíme, co se stalo, jsme na místě," uvedl odpoledne Ivo Brumar, majitel firmy Mamba Air.

Podle něj s ultralehkou helikoptérou pilot nad krajem létal už druhý den. "Nedá se ale říci, že šlo o zkušeného pilota, měl nalétáno 20 hodin po výcviku. Věřím, že inspekce případ vyřeší," dodal.

Podle něj žádný z osmi desítek strojů, který firma zkompletovala, zatím neměl nehodu kvůli technické závadě, při níž by někdo zahynul.

Někteří očití svědci vypověděli, že vrtulník měl zřejmě technické problémy, protože hořel už ve vzduchu. Brumar ale agentuře ČTK řekl, že podle jeho informací stroj začal hořet až po dopadu na zem.

Příčinou nehody podle něj mohlo být to, že pilot před odletem špatně zajistil dveře, které se ve vzduchu otevřely a narazily do vrtule. Trosky dveří totiž byly nalezeny na poli opodál místa dopadu. "Je to ale zatím jenom moje spekulace, příčiny pádu se vyšetřují," podotkl majitel firmy, která vrtulník postavila.

Vrtulníky v Česku často nepadají

Jak připomněla ČTK, havárie vrtulníků jsou v Česku poměrně výjimečné. Nejhorší nehoda vrtulníku v posledních deseti letech na českém území se stala v září 2004. V troskách vojenského vrtulníku Lynx, který se zřítil poblíž letiště v Náměšti nad Oslavou na Třebíčsku, tehdy zahynulo šest britských vojáků, účastníků cvičení Flying Rhino.

V roce 2004 ještě zahynul pasažér vrtulníku typu Robinson 22, který se zřítil do lesa nedaleko Čeřenic na Benešovsku.

V listopadu 2010 spadl na pole nedaleko obce Náklo na Olomoucku malý vrtulník, jehož pilot na místě zemřel. Loni v květnu si havárie vrtulníku vyžádala dva lidské životy poté, co se u obce Šindlovy Dvory na Českobudějovicku zřítil dvoumístný vrtulník typu Robinson 22.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Advantage Consulting, s.r.o.
Mistr pro svařovnu

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 21 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.