Na Olomoucku se v sobotu srazily za letu dva ultralighty, stroje se zřítily nedaleko obce Dlouhá Loučka. Jeden z pilotů nehodu nepřežil. | foto: ZZS Olomouckého kraje

Tragickou srážku ultralightů zavinil podle policie pilot, jenž zahynul

  • 1
Do policejního archivu odložili kriminalisté spis k tragické srážce dvou ultralehkých letadel, která se loni v srpnu zřítila na Olomoucku. Zjistili, že za nehodu mohla chyba pilota, který při nehodě zemřel. Vyšetřování tak skončilo, zahájit trestní stíhání nelze.

„Na základě důkladně provedeného šetření bylo vydáno usnesení o odložení, neboť trestní stíhání je nepřípustné. Nelze jej zahájit proti tomu, kdo zemřel. Osoba podezřelá z uvedeného skutku totiž při nehodě zemřela,“ přibližuje poslední vývoj případu policejní mluvčí Irena Urbánková.

Případ, jemuž se její kolegové věnují od léta loňského roku, je tak definitivně uzavřený.

Příčiny tragické nehody určili vyšetřovatelé z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚOZPLN)) letos na jaře. Šlo o let v příliš malé výšce a především nedodržení bezpečného odstupu mezi oběma ultralehkými letadly (podrobně jsme psali zde).

„Příčinná souvislost je za prvé dána nedodržením dostatečné vzdálenosti vůči druhému letadlu a přiblížení do takové blízkosti, která měla za následek náraz do výše letícího letounu. Za druhé ztrátou kontroly nad oběma letouny v malé výšce nad zemí,“ uvádí závěrečná zpráva ÚOZPLN.

Stroje se zřítily nedaleko obce Dlouhá Loučka. Jeden z pilotů nehodu nepřežil.

Ultralighty se srazily 27. srpna loňského roku krátce před sedmnáctou hodinou. Havárii ohlásil pilot třetího letounu, který letěl společně s nimi.

Přivolaní lékaři záchranné služby už nemohli pomoci pětašedesátiletému pilotovi jednoho ze strojů, z druhého hasiči vyprostili dva vážně zraněné muže ve věku 60 a 68 let.

„U obou pacientů došlo k poraněním oblasti páteře,“ popsal tehdy mluvčí krajské záchranky Zdeněk Hošák.

Zpráva vyšetřovatelů uvádí, že trojice letadel se účastnila leteckého dne na letišti v Olomouci. Piloti se domluvili, že po skončení programu zaletí nad Plinkout, místní část Dlouhé Loučky, kde měl známý jednoho z nich soukromou oslavu.

Nad vsí stroje EV-97 R Eurostar a Roko Aero NG4 skutečně přeletěly, provedly otočku a další přelet. Poté se ale obě letadla dostala příliš blízko, když se druhý zmíněný stroj zleva zespodu příliš přiblížil prvnímu a při nárazu jeho kabinu zasáhly listy vrtule.