Chemici z olomoucké univerzity se vyšvihli na špici vědeckého žebříčku

Pouze Karlova univerzita a Akademie věd ČR předstihly olomoucké chemiky z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého, jež celkově za rok 2015 zabodovala v mezinárodním žebříčku Nature Index. Jeho autoři sledují počty výsledků vědeckých prací otištěných ve vybraných prestižních odborných časopisech.

Olomoučtí chemici se v žebříčku Nature Index vyšvihli mezi nejlepší tři tuzemské zástupce. Přispěl k tomu mimo jiné i fyzikální chemik a držitel grantu Evropské výzkumné rady Michal Otyepka. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Olomoucká chemie má za sebou doslova raketový vzestup. Při srovnání s předcházejícím rokem si polepšila o více než šedesát procent. A dařilo se i vědcům, kteří se na Univerzitě Palackého věnují živé přírodě.

Děkana přírodovědecké fakulty Ivo Fréborta výsledky Nature Indexu příliš nepřekvapily. Olomoucké univerzitě, jež celkově obsadila v žebříčku čtvrté místo, podle něj pomohla její vědeckovýzkumná centra.

„Chemie míří strmě vzhůru díky Regionálnímu centru pokročilých technologií a materiálů, vědy o živé přírodě zase díky Centru regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum a Ústavu molekulární a translační medicíny. I v dalších letech můžeme očekávat posun směrem nahoru,“ míní Frébort.

Úspěchu dosáhli chemici se třinácti studiemi za loňský rok. K nejčastějším autorům patřili ředitel Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů Radek Zbořil, jeden z nejcitovanějších světových chemiků Pavel Hobza, fyzikální chemik a držitel prestižního grantu Evropské výzkumné rady Michal Otyepka (rozhovor s ním čtěte zde) či anorganický chemik Zdeněk Trávníček.

V tuzemském srovnání se chemie z olomoucké univerzity dostala na třetí příčku za Akademii věd České republiky a pražskou Univerzitu Karlovu. Otyepka přitom upozorňuje, že především Akademie věd je mnohem větší než Univerzita Palackého.

„V Akademii pracuje několikanásobně více chemiků, měla by tak vykazovat několikanásobně větší výkon,“ říká Otyepka.

Podívejte se na supervýkonný mikroskop vědců pro dvojrozměrnou chemii