Rychlostní silnice R46.

Rychlostní silnice R46. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Úpravy na trase R46 začnou už letos, dál se po ní bude jezdit stovkou

  • 8
Rychlostní trasa R46 mezi Olomoucí a Vyškovem, na níž se letos kvůli bezpečnosti snížila povolená rychlost ze 130 na 100 km/h, se začne upravovat už letos. Silničáři postupně vymění středová svodidla a opraví povrch silnice. Kdy se na trasu vrátí opět "stotřicítka" ale zatím není jisté, podle odborníků má R46 řadu míst, kde je taková rychlost dál nebezpečná.

"Jsme rádi, že stát rozhodl pustit se do této akce, protože je to důležitá spojnice, po které směřují auta od Polska, Ostravy na Brno," uvedla prostějovská místostarostka Alena Rašková.

Do výměny svodidel, která by měla ze zákona mít výšku 75 centimetrů, ale místy jsou nižší i o dvacet a v jednom úseku dokonce o 30 centimetrů, se chtějí silničáři pustit už letos. Jestli se tak skutečně stane, závisí na rychlosti, s jakou se zakázka "vysoutěží".

  • Po silnici denně projede až 34 tisíc aut.
  • Ředitelství silnic a dálnic nechalo snížit rychlost ze 130 na 100 km/h po nedávné tragické nehodě, při níž zemřelo 6 lidí, z toho jedno dítě.
  • Cesta autem z Olomouce do Vyškova se po snížení rychlosti prodloužila o 5.24 minuty.
  • Opravy silnice mají začít už letos a pokračovat budou v následujících dvou letech.

Středová svodidla jsou špatná po celé délce cesty. "Jsou 30 i 40 let stará a nesplňují tak současné normy," přiznal ředitel Správy silnic Olomouc Martin Smolka.

Krajní svodidla budou doplněna jen v některých úsecích. Obnova svodidel a oprava několika kratších částí povrchu vozovky přijde celkem na 148 milionů. Celkem je stát rozhodnutý "nasypat" do proměny kolem 400 milionů korun.

Další potíž motoristům způsobují na některých místech i vyjeté "koleje" a celkový špatný stav vozovky. Silničáři ji proto v roce 2012 chtějí za více než 190 milionů opravit v obou směrech i pruzích mezi Vyškovem a Olomoucí.

Silnice byla stavěna na 100 km/h, tomu odpovídají i zatáčky

"Dalším problémem této komunikace jsou konstrukčně technické parametry. Byla navržená na rychlost 100 km/h, a tomu odpovídá směrové i výškové uspořádání. Třeba poloměry zatáček jsou tak krátké, že při vyšších rychlostech a absenci odstavného pruhu nejste schopni reagovat například na stojící vozidlo," popsal Martin Smolka.

Na "stovku" je konstruovaných i sedm na silnici navazujících mimoúrovňových křižovatek. "Jsou řešené klínovými odklony, takže tam nejsou udělané připojovací a odbočovací pruhy. Jde o potencionálně nebezpečná místa, na kterých dochází k dopravním nehodám," podotkl Smolka.

Do opravy těchto křižovatek půjdou v následujících letech další stamiliony korun. První křižovatkou, která bude dokončená už letos v listopadu, je ta u Vranovic Kelčic. "Bude vzorovou pro to, jak by se naše snažení mělo u dalších šesti ubírat," nastínil Smolka.

Na některé opravy už je uzavřená i smlouva

Do přebudování některých křížení, v jejichž okolí je dostatek prostoru, bude potřeba vložit jednu či několik desítek milionů. U zbývajících ale, především těch nacházejících se v blízkosti mostů, budou náklady daleko vyšší. "Jsou to problematické křižovatky, u kterých bude nutné upravit nejen samotné křižovatky, ale i navazující most," dodal Smolka.

Například u Držovic by práce na křížení a úpravě mostu mohly přijít až na tři sta milionů korun. Právě na držovickou stavbu jsou už připravené podklady a je vydané i stavební povolení na jeden z tamních objektů.

Ještě dál je křižovatka v Brodku u Prostějova, kde je už uzavřená smlouva s firmou, která přestavbu provede. Čeká se ale na přidělení peněz potřebných na rekonstrukci. V roce 2013 by se měli dočkat i obyvatelé bytů na prostějovském sídlišti Šárka. Ředitelství silnic a dálnic chce přebudovat a zvýšit současnou protihlukovou stěnu u R46.

"Při dnešním zatížení silnice už neposkytuje dostatečnou ochranu před hlukem," je přesvědčený Smolka. Kromě zvýšení stěny se počítá i s výměnou některých části konstrukce a dalšími technickými zásahy.

"Hluk je jedna věc, ta protihluková stěna je stará a neplní už svou funkci v plné míře. Jsou tam i vibrace způsobené projíždějícími automobily. Jsme proto rádi, že se ministerstvo dopravy rozhodlo dát peníze na tuto akci," uzavřela Alena Rašková.