Oprava ulic Velkomoravská a Lipnická způsobuje ve městě řidičům značné problémy.

Oprava ulic Velkomoravská a Lipnická způsobuje ve městě řidičům značné problémy. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Dopravní kolony v Olomouci budou ještě týden, další přijdou na jaře

  • 1
Rozsáhlé kolony v centru a na okraji města, s nimiž se musí potýkat i sanitky, nebo zpožděná hromadná doprava. S tím se už od poloviny října každý den potýká Olomouc. Dělníci totiž obsadili při výměně asfaltu dvě klíčové silnice ve Velkomoravské a Lipenské ulici.

Opravy potrvají až do 4. listopadu. Dobrou zprávou je, že část uzavírek může skončit dříve. Špatnou fakt, že příští rok na jaře bude kus Velkomoravské uzavřen znovu.

„Úsek v ulici Lipenská by se v případě dobré souhry okolností, koordinace s městskou hromadnou dopravou a příznivého počasí mohl otevřít již v průběhu středy 29. října. Tedy o týden dříve,“ dává olomoucké dopravě a řidičům naději Edita Novotná, tisková mluvčí firmy Strabag.

Právě její dělníci spolu s kolegy z dalších společností mají výměnu asfaltového povrchu ve frekventovaných ulicích Velkomoravská a Lipenská na starosti. Pokládají tady takzvaný „tichý asfalt“.

„Opravená komunikace řidičům přinese lepší jízdní komfort, nový stav by měl přispět i k lepším podmínkám pro život v jejím okolí,“ slibuje Novotná.

Kromě naděje na dřívější odchod dělníků z Lipenské ulice však potvrzuje úterý 4. listopadu jako definitivní konec nynějších prací.

„Pokud jde o Velkomoravskou ulici, tak vzhledem ke složitosti stavby v křížení s ulicí Schweitzerovou při zachování průjezdu MHD je termín skutečně stanoven na 4. listopadu. Úsek bude otevřen v noci na 5. listopadu,“ upřesňuje mluvčí.

Rychleji pracovat nejde, říká společnost

O změně harmonogramu prací, jejichž investorem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), se tak podle ní ani kvůli rozsáhlým kolonám neuvažuje.

Olomoučany tak ještě čeká týden zkoušek nervů. Město vždy v ranní a odpolední špičce zasáhnou kolony, a to jak v samotném centru či v ulici Pasteurova, tak i v jeho jižních čtvrtích Slavonín a Nové Sady.

V zácpách uvízne i nyní často zpožděná hromadná doprava. Redaktor MF DNES byl přímo na různých autobusových linkách svědkem, jak si cestující svoji zlost vylévali skrze ostré nadávky na řidičích. Našli se ale i lidé, kteří se jich zastávali.

Zpoždění MHD je dle mluvčí olomouckého Dopravního podniku Martiny Krčové nejhorší v pondělí, ve středu a také v pátek.

„Větší jsou v odpolední špičce, kdy může být zpoždění kolem 20 minut, v ranní se jedná o zhruba 10 minut. Největší, jednačtyřicetiminutové zpoždění, měl hned první den ranní spoj linky 16,“ řekla Krčová.

Má však za to, že situace se lepší. „Lidé si našli vlastní objízdné trasy, nebo nechali automobily doma. V současnosti však již další zlepšení neočekáváme,“ prohlásila mluvčí.

Společnost Strabag upozorňuje, že rychleji už na opravovaných cestách pracovat nejde. A to ani navzdory tomu, že je zde pracovní doba dle informačních tabulí ve Velkomoravské ulici stanovena na dobu do sedmi hodin ráno do pěti odpoledne.

„Některé stavební procesy bohužel nelze urychlit. Stavba se také musela podřídit skutečnosti, že tudy projíždí MHD,“ podotýká mluvčí Novotná.

Nový asfalt tak dělníci mohou pokládat pouze o víkendu. Úvahu o práci v noci Novotná vylučuje tím, že se opravují silnice přímo ve městě. „A to s ohledem na hlučnost a vibrace, které způsobují stavební stroje.“

Další kolony čekají město už na jaře

Zároveň však upozorňuje, že zásah do olomoucké dopravy mohl být i mnohem bolestivější. ŘSD totiž celkově počítá s mnohem většími opravami, které zahrnují také další části Velkomoravské ulice. Plán prací se tak rozdělil.

„Stavba by nyní jinak zahrnovala i křižovatku s ulicí Rooseveltova a mimoúrovňové křížení u Baumaxu. Protože by provedení celé stavby najednou dopravu postihlo mnohem výrazněji, přistoupilo se k rozdělení stavby do dvou etap. Jedna probíhá teď, druhá se s ohledem na přicházející zimu plánuje až na jaro 2015,“ prozrazuje Novotná.

Město tak s největší pravděpodobností čekají na začátku příštího roku další kolony. S těmi současnými se přitom potýkají i sanitky. Náměstek záchranné služby Olomouckého kraje Jan Weinberg připouští, že při některých výjezdech se mohly nepatrně prodloužit dojezdové časy jejích vozů.

„Rozumíme tím ovšem čas do jedné minuty,“ zdůrazňuje.

I podle něj byla situace nejhorší hned v první den uzavírky. Záchranáři bojovali s kolonami, a to především při návratu na svoji základnu v Aksamitově ulici v centru města. Při jízdě bez pacienta totiž nesmí používat majáček, jenž jim dává přednost v jízdě.

„Čekali tak v kolonách s ostatními řidiči. Pacienti však tímto ohroženi nejsou, neboť posádka k dalšímu výjezdu nemusí vyjíždět ze základny. V dalších dnech se situace mírně zlepšila,“ hodnotí náměstek.