Již od osmé hodiny ranní bude v sobotu uzavřené Horní i Dolní náměstí, hlavní vlna zákazů vjezdu začne platit od čtvrté a páté hodiny odpoledne.
Týkat se budou například ulic Palackého, Kateřinská, Krapkova, Lafayettova, Jeremenkova, Štítného a také třídy Svobody v části od ulice Palackého po Havlíčkovu.
Do některých se auta budou moci v sobotu vrátit již o půl sedmé večer, podstatná část ulic jim však bude zapovězena do desáté či jedenácté hodiny. Na vše budou dohlížet dvě desítky strážníků a policisté, kteří se v terénu objeví kolem třetí odpoledne.
Z centra Olomouce, kterého se půlmaraton dotýká především, se řidiči dostanou několika cestami.
"První vede přes třídu Svobody a ulice Polská, Brněnská, Hraniční, Okružní a přes třídu Míru," vypočítává mluvčí olomouckého půlmaratonu Veronika Honsová.
Další dvě trasy vedou přes třídu 17. listopadu, Holickou a Tovární, anebo přes ulici Přichystalova, Rybářská a U Dětského domova. "Zároveň upozorňujeme, že na celé trase závodu platí zákaz parkování," dodává Honsová.
Přetnout trať budou moci řidiči jen na jednom místě
Přímo překřížit trasu závodu pak řidiči budou moci jen v jednom místě, a to u ulice Palackého. "Pouze ve výjimečných případech je za asistence městské policie možný příčný přejezd ze třídy Spojenců do Pöttingovy ulice," přibližuje mluvčí.
Série závodů, které Olomouc v sobotu pod hlavičkou půlmaratonu čekají, zasáhne i do provozu MHD.
Změny v MHDLetošní půlmaraton zasáhne v sobotu od 19:00 do provozu městských autobusů s čísly 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 26 a 27. Nezměněná zůstane tramvajová linka č. 2, tramvaj č. 4 bude jezdit ze zastávky U sv. Mořice na Neředín. Výlukové linky U a X nepojedou. |
Změny se od sedmi hodin večer týkají dvanácti autobusových linek a také tramvají či autobusů, jež je nyní kvůli budování tratě na Nové Sady nahrazují.
"Dopravu budou na vybraných zastávkách v centru města koordinovat dispečeři dopravního podniku," líčí za organizátory Ondřej Brouček.
Do života olomoucký půlmaraton zasáhl i majitelům podniků ve frekventované Riegrově ulici. Patří mezi ty, kterými trasa závodu vede, podnikatelé tak ke své nelibosti museli z cesty odklidit letní zahrádky.
"Znamená to pro nás katastrofu. Letní zahrádka má konstrukci ze železa a dřeva, jen její složení trvá den a půl. A to ji musíme nejen složit, ale také odvézt a zase přivézt, protože ji nemáme kde uskladnit," uvedla před časem Helena Meiznerová z tamní Cukrárny Mia.
O peníze podle svých slov přijde kvůli složení zahrádky a také úbytkem hostů.
Podle Honsové jde však o bezpečnost běžců. "Dalším důvodem je, že se nám zde daří zaběhnout poměrně dobré časy, Olomouc by se tak klidně za dobrých podmínek mohla stát jedním z nejrychlejších měst na světě. Pokud by závodník měl možnost útočit na světové časy a stály by mu v cestě překážky, byla by to škoda," vysvětlila již dříve Honsová.