Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po otevření nákupní galerie přibývá v olomouckém centru prázdných výloh

  4:54aktualizováno  4:54
Olomoucká Ztracená ulice ležící v centru města zřejmě nikdy nenaplňovala význam svého jména tolik jako nyní. Zavřela zde totiž už třetina obchodů a zbylí živnostníci si připadají právě „ztracení“. Celkově jich navíc z centra zmizely desítky. Příčinou existenčních potíží je dle nich nákupní Galerie Šantovka.

V olomoucké Ztracené ulici ležící v centru města přibývá prázdných výloh. Obchodů přitom ubývá v celém centru. Dle obchodníků je to kvůli otevření nákupní Galerie Šantovka. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Přestože jsou v rušném centru Olomouce, řada obchodů marně čeká na zákazníky.

„Celý den jsem na internetu, luštím křížovky a mám z toho depresi,“ shrnuje například Alena Kraclíková, která prodává v obchodě s koženou galanterií.

Rodinná firma otevřela tento krámek ve Ztracené ulici brzy po sametové revoluci, obchod prožil euforická 90. léta a přečkal i nedávnou hospodářskou krizi. Paradoxně poslední rok, kdy už se recese tak často nezmiňuje, je nejhorší.

„Zákazníci úplně přestávají chodit, dnes jste první, kdo otevřel dveře,“ podotkne prodavačka a podívá se na hodinky. Je skoro jedenáct dopoledne.

„Dřív ulicí chodily proudy lidí, kteří přijeli tramvají od hlavního nádraží, vystoupili na náměstí Republiky a mířili do centra. Teď tudy nejde skoro nikdo. Co postavili Šantovku, je střed města úplně odříznutý,“ myslí si.

„Tržby se neustále snižovaly a bohužel jdou dolů i nadále“

Ve Ztracené ulici už je ze zhruba dvou desítek obchodů třetina opuštěná. V krátké době během loňska a prvních letošních měsíců zavřely butiky, zlatnictví, obchod s nábytkem i stánek s gyrosem. Ani živnostníci, kteří tu zůstávají, budoucnost moc nadějně nevidí.

„Obávám se, že dojedeme do června, zařídíme v Olomouci výdejní místo pro e-shop a skončíme,“ řekla jedna z majitelek obchodu ve Ztracené ulici. Její zklamání je o to větší, že se sem nedávno stěhovala z jiné části centra kvůli lepším podmínkám.

„Museli jsme změnit místo, protože tržby se neustále snižovaly. Bohužel jdou dolů i nadále a já už nemám z čeho obchod dotovat,“ lituje mladá podnikatelka.

Šantovka, která otevřela v říjnu 2013, stojí na dohled od centra města a lidé se do ní dostanou pěšky během několika minut. S prodejní plochou o rozloze 46 tisíc metrů čtverečních je největším obchodním centrem v celém Olomouckém kraji a řadí se mezi deset největších center v České republice. S vývojem návštěvnosti jsou majitelé Galerie Šantovka spokojeni.

Z historie Ztracené ulice

Ztracená ulice v nynějším centru Olomouce dostala svůj název ve třináctém století a od té doby jej nezměnila. Kdysi bývala významnou cestou z osady v předhradí přemyslovského hradu směrem na západ, kde vznikalo budoucí město Olomouc.

Ve třináctém století se ale objevily i jiné ulice, které spojovaly město s hradem, například Ostružnická nebo Pekařská. Jak po ní kupci, obyvatelé nebo návštěvníci města přestávali chodit, přicházeli šenkýři, hokynáři a řemeslníci, kteří v ní sídlili, o zákazníky. Ulice se stala méně frekventovanou, vyhledávanou a proměnila se ve ztracenou.

Název Ztracená pak zůstal ulici i ve dvacátém a na začátku jednadvacátého století, kdy fungovala jako frekventovaná obchodní tepna městského centra.

„Návštěvnost osciluje v závislosti na vývoji sezony a akcích mezi 17 až 35 tisíci návštěvníky denně. V meziročním srovnání návštěvnost aktuálně narostla o 40 procent,“ řekl mluvčí Šantovky Juraj Aláč.

„Šantovka byla rána do vazu“

Průzkum, který loni dělala Katedra geografie Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého, ale ukázal, že z centra Olomouce zmizely v poslední době zhruba dvě desítky obchodů, navíc poklesla i kvalita zboží.

Vedoucí katedry Zdeňek Szczyrba, který se dlouhodobě zabývá analýzami obchodní sítě, tvrdí, že Šantovka sama odliv maloobchodníků z centra Olomouce nezavinila. Problém však výrazně urychlila.

„Šantovka byla taková rána do vazu,“ poznamenal Szczyrba. Záchrana obchodů v centru města podle něj spočívá ve spolupráci.

„Ideální by bylo, kdyby zde fungovalo něco, co by sdružovalo samostatné podnikatele napříč obory. Šlo by o celek pod jednotnou reklamou se společnými promoakcemi. Klasickým příkladem je například Pařížská ulice v Praze,“ popsal. Pomoci by podle Zdeňka Szczyrby mohl i magistrát jako zprostředkovatel.

„Město by mohlo sehrát roli mediátora. Vždyť centrum je vizitkou města. Co Olomouci určitě neudělá reklamu, je jedna prázdná výloha za druhou,“ míní.

Město je ochotno s obchodníky jednat, snadné řešení ale není

Současný primátor města Antonín Staněk z ČSSD se jednání s majiteli obchodů nebrání.

„Nemám problém potkat se s podnikateli a vyslechnout si, jak jim můžeme být nápomocní. Iniciativa by však měla vyjít od nich,“ řekl primátor.

Opoziční zastupitelka Dominika Kovaříková ze sdružení Občané pro Olomouc si myslí, že město by mohlo v nemovitostech, které vlastní, snížit nájemné na pro obchodníky únosné částky.

„Problém je ovšem v tom, že město už moc nemovitostí nevlastní,“ podotkla politička, která na problém vylidňování centra města upozorňuje dlouhodobě.

„Ví se, co se stalo v Ostravě, když otevřela Nová Karolina, která je také blízko centra. Olomouc však na tato varování nedbala. Recept na to, jak olomoucké centrum zachránit, teď budeme hledat těžko,“ dodává.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.