Operátor Telefónica O2 zruší v prvních šesti měsících roku například v Olomouci deset telefonních automatů, v Prostějově čtyři a v Přerově dva. V době, kdy má téměř každý člověk mobilní telefon, totiž není o jejich služby velký zájem, jako tomu bylo v letech 1993 až 2002. Tehdy "telefonování z ulice" zažívalo obrovský boom.
"Jedná se o zcela přirozený proces. Spíše než volání z telefonní budky se využívají mobilní technologie," popisuje Lucie Policarová z tiskového oddělení Telefónica O2. Zrušení telefonního automatu podle ní však vždycky předchází podrobné sledování provozu v jednotlivých lokalitách.
"Každý případ, kdy automaty rušíme, provází analýza situace v okolí, výnosy z telefonních automatů a náklady na jejich provozování. Rovněž jednáme se zastupiteli konkrétních oblastí, které se mohou podílet na provozu daného automatu," dodává Policarová.
Podle mluvčího olomouckého magistrátu Ivana Rašťáka by krajská metropole neměla pocítit úbytek deseti automatů. "Pro nás to nepředstavuje žádný problém. Nebylo to nic, co bychom museli řešit na zastupitelstvu," říká.
Automaty na turistických místech jsou využívané
Telefonní operátor zjistil, že automaty jsou nejméně využívané v malých obcích nebo na předměstích. Naopak nejrušnější bývá provoz tam, kde jsou turisté.
telefonní automaty v regionuTelefónica O2 provozuje v Olomouckém kraji 1 170 automatů, z toho 874 je v kabinách, 62 v plexiboxech a 234 na zdech. V prvním pololetí roku 2011 společnost plánuje zrušit kraji přibližně tři procenta automatů, které se nevyužívají, není na nich poskytována univerzální služba ani neslouží jako reklamní plocha. |
"Veřejné telefonní automaty se právě v těchto nejvíce využívaných lokalitách také bohužel stávají terčem vandalismu. Zpravidla se vandalové snaží získat z automatů peníze a přístroj poškodí. Náklady na jejich opravu dosahují několika milionů ročně," nastínila mluvčí operátora.
"Automaty mají ve světě komunikace stále své místo. Je nepochybné, že kromě určitého objemu komerčních volání budou pořád svou roli při voláních na tísňové linky a v obdobích krizových situací. Takových hovorů zaznamenáváme až 300 tisíc ročně," popisuje mluvčí.
Nesmí se podle ní zapomenout ani na jejich úlohu doplňkového řešení v případě rozbitého, zapomenutého, ztraceného či vybitého mobilu. Trend rušení telefonních budek z ulic už proto nebude tak velký jako v minulosti a zatím to také nevypadá na jejich úplné vymizení.