Majitel mikulovické firmy David Hama, která vyrábí nový celoplastový dětský bob...

Majitel mikulovické firmy David Hama, která vyrábí nový celoplastový dětský bob Stratos. Ten se bude kvůli ceně prodávat hlavně v zahraničí. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

V Mikulovicích dva roky vyvíjeli dětský bob, míří hlavně na export

  • 11
Dětské boby jsou sice hračkou, ovšem ty, které začala vyrábět firma z Mikulovic na Jesenicku, trochu připomínají spíše sofistikované technické zařízení. Jejich vývoj totiž trval dva roky a spolupracovali na něm třeba i odborníci z Technické univerzity v Liberci či zkušební experti z Holandska.

Vedle prvních typů řiditelných bobů vypadá novinka s futuristickým názvem Stratos jako formule vedle trabantu. Podle šéfa firmy chtěli vývojáři stvořit především maximálně bezpečnou a dobře ovladatelnou hračku.

"Všechny dosavadní říditelné boby byly sice z plastu, ale řízení a pružiny byly z kovu, Stratos je kompletně celý z plastu včetně pružin," popisuje Daniel Hama. Plast nové generace používaný na výrobu bobu navíc odolává nárazům a neztrácí pružnost ani při velmi nízkých teplotách.

Odlévací forma používaná při výrobě celoplastového dětského bobu Stratos.

Na dvouletém vývoji se podílela vedle vývojového oddělení firmy Technická univerzita v Liberci a zkušební a technický ústav v Holandsku. Bob už absolvoval také zkoušky pevnosti a náročné testy na sněhu.

"Cenné podněty a připomínky jsme dostali od mladých lidí přes Facebook. Dá se říct, že do práce na našem bobu se zapojily zhruba dva tisíce lidí," odhadl Hama.

Zatáčení je podobné diferenciálu auta, volant formuli

I samotná výroba příliš nepřipomíná produkci dětské hračky. "Celkem jsme museli vyrobit devět forem, podle kterých se lisují jednotlivé díly. Takže bob má jen devět dílů, které se jednoduše pomocí klipů dají dohromady. Není tam jediný šroubek nebo kovové táhlo, které by mohlo dítěti jakkoli ublížit," popisuje Hama.

Vozítko je vybavenou řadou technických a bezpečnostních vylepšení. Například má podobně jako automobily diferenciál. U bobu se ale nenatáčí kola, nýbrž lyže. Ta vnější se při jízdě do zatáčky natáčí méně než vnitřní. To zlepšuje ovladatelnost v zatáčkách. Volant je možné snadno vycvaknout nebo zase zacvaknout pomocí jednoduchého mechanismu jako v závodních strojích formule jedna.

Jednoduše ovladatelná brzda pak představuje řadu "žraločích" zubů, které se na povel snadno ovladatelné páčky pod volantem zakousnou do sněhu a bob rychle zastaví. Pružina brzdu vrátí zase zpět.

Dítě se rovněž nemůže zamotat do šňůry na tahání bobu. Mechanismus na gumu ukrytý pod bobem totiž tahací lanko po upuštění schová pod bob.

"Vypadá to jako maličkost a taky je ten systém velmi jednoduchý. Zase je to pouze o nápadu a jeho vyřešení," poznamenal Hama.

Nový bob půjde kvůli ceně hlavně na export

Firma, která vyváží většinu své produkce do zahraničí, bude prodávat i nový dětský bob především mimo Česko.

"Na rovinu říkám, že nejde o nejlevnější hračku. A lidé u nás bohužel dávají leckdy přednost levným, ale často nebezpečným věcem, i když jde o hračky pro jejich děti," míní Hama.

Výrobci také ve vývoji nové hračky pomohla evropská dotace, díky které vedle nového bobu připravil na zimu také další vozidla včetně kluzáku a saní.

"Je jedině dobře, že bezpečnosti hraček a sportovních potřeb pro děti nevěnují náležitou pozornost jen inspektoři České obchodní inspekce, ale že na ni při vývoji nových produktů dbají i samotné firmy," říká například ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.