Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Olomouci bude do tří let k vidění kopie obrněného vlaku legionářů

  8:05aktualizováno  8:05
Jak vypadal těžký život československých legionářů, kterým domov nahradily při ruské anabázi v období první světové války a krátce po ní obytné vagony? Přesně to budou mít zanedlouho šanci vidět lidé v Olomouci i celém Česku, do dvou let by totiž měla vzniknout pojízdná kopie legionářského vlaku.

Obrněný vlak československých legionářů. I díky nim dokázali držet celou, několik tisíc kilometrů dlouhou transsibiřskou magistrálu. | foto: Československá obec legionářská

To, jak Čechoslováci účastnící se bojů v první světové válce na svých cestách opravdu bydleli, jedli, spali a bojovali, uvidí lidé díky nadšencům z Legionářské obce československé, kteří se do výroby vlaku pustili s pomocí odborníků a dobových dokumentů.

Hotový už mají model, který představili v několika tuzemských městech včetně Olomouce. "Mělo by se jednat o vlak, tak, jak vypadal před téměř sto lety, kdy vozil legionáře do války," popsal Jaroslav Tomeček z přerovské nadace Okřídlené kolo.

Nákres ukazuje, jak by měla kopie legionářského vlaku vypadat a s jakými tématy návštěvníky jednotlivé vagony seznámí.

Nákres ukazuje, jak by měla kopie legionářského vlaku vypadat a s jakými tématy návštěvníky jednotlivé vagony seznámí. Pro zvětšení klikněte.

Ta pomáhá najít vhodné typy vagonů vyrobené v rozmezí let 1914 až 1920 a doporučuje schopné řemeslníky. Peníze na převedení své myšlenky do reality pak shání legionářská obec.

Původně tvůrci plánu počítali, že vlak prvně vyjede v rámci stoletého výročí od začátku první světové války a také od vzniku prvních československých legií. "Nyní situace vypadá tak, že se možná podaří zprovoznit vlak dříve než v roce 2014. Možná to bude v roce 2013, či dokonce 2012," odhadl za olomouckou pobočku legionářské obce Milan Žuffa-Kunčo.

V době, kdy legiovlak právě nepojede přibližovat vojenský život do některého města, pak bude souprava k vidění v plánovaném olomouckém železničním muzeu, které má být největším svého druhu v Česku (více o něm včetně vizualizací najdete zde).

Vlak ukáže jak legionáři "na kolejích" žili i bojovali

První z vagonů, kterým legionáři říkali těplušky, má být hotový příští rok v květnu. "Už jsme jej zakoupili, ale ještě v Mladé Boleslavi čeká, než jej převezeme na Moravu. Pak na něm začnou odborníci pracovat. A další tři vagony už máme vytipované," popsal Žuffa-Kunčo.

Zdravotnický vagon vlaku československých legionářů.Výstrojní vagon vlaku československých legionářů.

Vojáci museli být na kolejích plně soběstační. Dobové fotografie zachycující zdravotnický a výstrojní vagon legionářského vlaku. reprofoto: Československá obec legionářská

Každý vagon bude zasvěcený jedné oblasti života na kolejích. Odpoví na otázky, jak byli legionáři ubytovaní, jaké měli zdravotnické zabezpečení, jak fungovala polní pošta, co nosili vojáci za výstroj nebo jak armáda využívala během války železnici. "Bude tam také zabezpečovací i obrněný vagon," dodal Žuffa-Kunčo.

Obrněný vagon vlaku československých legionářů.Plošinový vagon vlaku československých legionářů.

Obrněný a plošinový vagon. Ten jel v čele naložený kládami nebo pražci a byl v případě ohrožení „poslán“ proti nepřátelskému vlaku. reprofoto: Československá obec legionářská

Na svých zastávkách pak bude přibližovat legionářský život a důvody, proč tito muži potřebovali "ešalony", tedy vojenské vlakové soupravy, pro vlastní přežití a později i při boji na straně dohodových mocností. Při příjezdu do konkrétního města vyzdobí organizátoři posuvné vagonové dveře zástavami legionářských útvarů spojených s místem, do kterého souprava dorazila.

Poštovní vagon vlaku československých legionářů.Ubytovací vagon vlaku československých legionářů.

Poštovní a ubytovací vagony. Legionáři si uměli vagony přestavět a přiizpůsobit svým potřebám. reprofoto: Československá obec legionářská

Aby během pár let mohl dokončený legiovlak vyrazit na cesty po Česku a Slovensku, bude však muset mimo jiné získat certifikát opravňující jej k jízdě po dnešních železničních tratích. Po jejich získání se ale na druhou stranu nejspíš vydá třeba i do Ruska.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.