Freska na domě č. 226 v olomoucké Univerzitní ulici. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Na domě obnovili reklamu ze 16. století, freska lákala na víno do šenku

  • 3
Netradiční fresku obnovili po staletích restaurátoři na domě číslo 226 v olomoucké Univerzitní ulici. Historická nástěnná malba z roku 1523 totiž nezobrazuje postavy svatých, jak bývalo zvykem, ale vymóděnou manželku tehdejšího majitele domu s kupeckými erby. Sloužila jako reklamní poutač.

Malba lákala obyvatele a návštěvníky města k návštěvě vinného šenku, který v době jejího vzniku v domě sídlil. O její existenci ve fasádě se ví už od 80. let minulého století. Tehdy ji také odborníci v rámci možností opravili a částečně domalovali.

V původní goticko-renesanční podobě se ji ale podařilo odkrýt až nyní známému restaurátorovi Radomíru Surmovi.

Ten po odstranění novodobé přemalby „odtajnil“ například model gotického kostelíka, který manželka tehdejšího majitele domu drží v ruce, dále její luxusní zeleně sametový plášť s podšívkou pravděpodobně z ovčí kožešiny a zásnubní prsten. A také hrozen vína visící paní domu z tehdy módní čapky.

I z toho experti vyvozují, že v domě šenkýři roznášeli hostům číše s vínem. Na vinný šenk odkazuje také nápis na fresce, který je ručně nakreslený německým novogotickým písmem.

Restaurátorské práce na fresce platí majitelé domu

S rozluštěním nápisu Surmovi pomáhal historik a paleograf Bohdan Kaňák. Společně došli k názoru, že v první polovině 16. století dům vlastnil Mikuláš neboli Nikolaus, zkráceně Nickel, Brada. Muž či jeho rodina pocházela z místa či města Czolcz.

Netradiční freska v Olomouci

„Je možné, že se jedná o městečko či vesnici Czolczyn 21 kilometrů od Lodže v Polsku,“ uvedl restaurátor.

Autor fresky na nástěnné malbě pravděpodobně zobrazil celý manželský pár, tedy i pána domu. Ten však na ní v její současné podobě vidět není. Podle odborníků je možné, že postava muže zůstává skrytá pod omítkou. Nevylučují ale ani variantu, že se nedochovala.

To, zda odborníci budou v odkrývání malby pokračovat, ale záleží podle Surmy na majitelích nemovitosti, kteří zatím hradili restaurátorské práce ze svého.

Surma se v minulosti podílel na restaurování několika dalších fresek v Olomouci. Například v Ostružnické ulici jsou díky němu na domě číslo 4 kopie pozdně gotických fresek sv. Kryštofa, Vavřince a Floriána a Madony s dítětem, zatímco originály visí na olomoucké radnici. Restaurátor už dříve pracoval i na domě vedle „vinného šenku“, na barokním zobrazení Madony s Ježíškem.