Olomoucí v noci projela sovětská stíhačka, dopravu hlídali regulovčíci

  • 11
Neobvyklý retro pohled se v noci naskytl lidem v Olomouci. Do centra města mířila sovětská stíhačka MiG-21 a na její transport dohlížela Veřejná bezpečnost společně s regulovčíky v uniformách z časů minulého režimu. Důvodem je nová výstava.

Stíhačka a konvoj jejích doprovodných vozidel vyrazil od olomouckého Leteckého muzea v městské části Neředín na kraji města před půl jednou ráno. Stroj je jedním z tamních exponátů, které provozovatelé muzea zachraňují pro svoji expozici a další nadšence do létání.

Kvůli nové výstavě o letectví nazvané S hlavou v oblacích ale bylo třeba letadlo přesunout do centra města k nákupní Galerii Šantovka. Tam nakonec MiG usadilo několik desítek mužů zhruba v půl druhé.

Organizátoři akce navíc vše pojali stylově a vytvořili naprosto hodnověrnou dobovou kulisu. Doprovod letadla totiž tvořilo blikající historické auto Veřejné bezpečnosti (pro mladší: tak se za vlády komunistů jmenovala policie) a vojáci či regulovčíci v dobových uniformách - někteří dokonce se samopaly přes ramena. Dále pak také staré vojenské sanitky a motorka. Samotné letadlo z roku 1975 táhla vojenská Tatra 813, takzvaný Kolos.

„Když už se jede, tak ať je to se vší parádou,“ podotkl k doprovodu před odjezdem kolony Zdeněk Svobodník, jeden ze správců Leteckého muzea Olomouc.

Stíhačka jela do centra kvůli šířce po trase tramvají

Stíhačku na převoz podle něj poslední tři týdny intenzivně připravovalo kolem pěti lidí včetně jeho samého, přímo do jejího nočního stěhování do středu Olomouce se pak zapojily zhruba čtyři desítky nadšenců.

Olomoucí projela stíhačka

„MiG-21 MF je stíhací letoun, který bránil vzdušný prostor Československa a České republiky posledních čtyřicet let. Trochu jsme ho dali dohromady. Rozměry počítejme kolem 14 metrů na délku, 7 metrů a 15 centimetrů šířka a výška je zhruba necelé čtyři metry,“ shrnul Svobodník.

Letoun je podle něj odlehčen, takže váží kolem 2,6 tuny. Největší starosti tak lidem z leteckého muzea nedělala při převozu hmotnost stíhačky, ale především její šířka. Kolona proto kopírovala trasu tramvají, vyhýbat se musela především ostrůvkům jednotlivých zastávek. Cesta se nicméně obešla bez sebemenších komplikací.

Výstava zve i na simulátory či motor z havarovaného vrtulníku

Výstava S hlavou v oblacích začíná v obchodní Galerii Šantovka v neděli 1. února a návštěvníky láká na řadu unikátních exponátů. Kromě MiGu ukáže vývoj vybavení pilotů od první světové války až po moderní éru, kokpity, letecké motory či trenažér D4 Link Trainer. Ten je jedním z posledních tří dochovaných trenažérů pro první generaci britských proudových stíhačů na světě.

Kromě toho ale na místě budou i reálné simulátory MiGu-21 nebo 3G trenažér pro simulaci stavu beztíže a dezorientace v prostoru, jež zažívají stíhací piloti či kosmonauti.

Dalším jedinečným exponátem je pak také motor z vrtulníku Mi-8, jenž je spojen s tragickou událostí z roku 1977, kdy po zřícení stroje zemřela Viera Husáková, manželka osmého československého prezidenta Gustáva Husáka. Ten poté nechal vrtulník zničit, destrukční četa ale motor ukryla a tak se zachoval.