Do olomouckých ulic se zhruba po roce opět vrátily noční autobusové linky. Ilustrační foto

Do olomouckých ulic se zhruba po roce opět vrátily noční autobusové linky. Ilustrační foto | foto: www.olomouc.eu

V Olomouci zase jezdí noční autobusy, první noc svezly 47 lidí

  • 1
Do olomouckých ulic se téměř po roce vrátily noční autobusy. Podle dat Dopravního podniku je během první noci využilo 47 lidí. Nikdo přitom nejel do Hodolan či Pavloviček a poslední spoj těsně nad ránem jel úplně prázdný. Trasu kritizuje Hnutí Duha, podle kterého míjí nejlidnatější části města.

Dopravní podnik zrušil noční linky a omezil autobusové i tramvajové spoje začátkem minulého roku kvůli nedostatku financí. Od radnice totiž dostal na provoz o třináct milionů korun méně než o rok dříve. Magistrát však kvůli stížnostem už dříve vrátil na trasy alespoň některé brzké ranní spoje.

Noční autobusy, které nahradily původní noční linky, mají dostat domů nebo na nádraží cestující mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ráno, kopírují trasu tramvaje v centru a zajíždí na Novou ulici, do Pavloviček a do Neředína.

"První noc využilo nové linky číslo 50 přesně 47 lidí. Do Hodolan a Pavloviček necestoval nikdo, stejně tak nikdo nevyužil poslední spoj, který ve čtyři hodiny ráno odjížděl z Neředína," shrnul náměstek ředitele Dopravního podniku města Olomouce Pavel Zatloukal.

Do hodnocení vytíženosti a efektivity nové linky se nechtěl pouštět. "Ještě je příliš brzy to vyhodnocovat, ale po čase bude ještě třeba trochu pracovat s trasou i s časy, aby linka měla logiku a nejezdila poloprázdná," doplnil Zatloukal.

Nová noční linka míjí nejlidnatější části města, kritizuje Duha

Původní tři noční linky 51, 52, 53, které z jízdních řádů zmizely loni v únoru, zajížděly i do městských částí Povel, Nové Sady, Holice či Lazce. Jeden spoj jel i na Svatý Kopeček. Hnutí Duha kritizuje, že nová noční linka tyto čtvrti zcela vynechává.

"Je dobře, že bude opět v Olomouci alespoň částečně zajištěna noční dopravní obslužnost města. Nedostatkem ale je, že jedny z nejlidnatějších částí i nadále zůstanou bez noční obsluhy," uvedla Simona Horká z olomoucké pobočky Hnutí Duha.

Zástupci organizace zjistili, že noční spoje navíc ani nenavazují na rychlíky z Prahy či Ostravy, které do Olomouce přijedou mezi půlnocí a jednou hodinou ráno. "Například rychlík Šírava z Prahy přijíždí minutu po půlnoci. Jeden spoj autobusu číslo 50 přitom odjíždí z přednádraží ve 23.53, další jede v 0.32 ze zastávky Kosmonautů," uvedla Horká příklad.

Olomoučtí politici argumentují, že novou linku prosadili už dva měsíce po volbách a berou ji jako "první pomoc". O trase i odjezdech autobusů po půlnoci chtějí ještě znovu jednat.

Město chce noční linky půl roku sledovat, pak je vyhodnotí

"Navržené řešení je kompromisem mezi ideálním stavem a momentálními možnostmi města a dopravního podniku. Po půl roce provozu hodláme poznatky z provozu linky vyhodnotit," řekl radní Karel Šimša z TOP 09.

Dodal, že radnice shromažďuje připomínky obyvatel a chce navrhnout členům městské rady, aby koncem dubna zorganizovali na toto téma setkání politiků, odborníků i obyvatel města.

Vedení dopravního podniku hájilo své loňské rozhodnutí zrušit noční linky tím, že jezdily nevytížené. Z průzkumu podniku vyplynulo, že zatímco například v roce 2001 se v běžný pracovní den svezlo linkami 51, 52 a 53 celkem 212 cestujících za noc, loni v lednu to bylo jen 141 lidí. Jeden spoj využilo v průměru 12 lidí a pobyt jednoho pasažéra v nočním autobuse vyšel na 59 korun.