Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vážných nehod v Olomouci přibylo, propadla se v celostátním žebříčku

  15:41aktualizováno  15:41
Nehody s vážnými následky vzaly Olomouci post na čele žebříčku sestaveném podle dopravní bezpečnosti ve městech. Zatímco v roce 2014 bylo krajské město druhé nejlepší v republice, loni se propadlo na desáté místo. Olomouc se tak stala skokanem roku. Jenže směrem dolů.

Jednou z tragických nehod byla v Olomouci vloni v červenci i ta, při níž opilý řidič naboural do stromu. Spolujezdec na místě zemřel. | foto: HZS OLK

V žebříčku dopravní bezpečnosti krajských měst Olomouc spadla z čela téměř na chvost mezi nejhorší. Naopak v hodnocení okresních měst si čtveřice zástupců regionu výrazně polepšila.

Nejvýrazněji Šumperk, který je mezi okresními městy 13., ač o rok dříve byl mezi posledními. Následují ho Prostějov, Jeseník a Přerov.

Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti, který každoročně zpracovává Česká pojišťovna.

„Sestupem roku je umístění Olomouce, která byla v roce 2014 druhá, o rok později ale klesla na desáté místo,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Důvodem tak výrazného propadu je podle ní nárůst vážných dopravních nehod.

„Loni došlo v Olomouci ke čtyřem nehodám se smrtelným zraněním a k deseti s těžkými zraněními,“ vypočítala Buriánková.

Město postrádá systém v řešení dopravy, varuje expert

Pokles Olomouce v žebříčku vidí jako zákonitý také šéf BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

„V Olomouci byl velký nárůst nehod s vážnými následky, takže je zaslouženě skokanem roku v negativním smyslu. Město postrádá systém v řešení dopravy. Dopravní či městská policie to nemůže zachránit,“ říká Charouz.

S hodnocením BESIP olomoucký magistrát nesouhlasí. „V rámci svých legislativních možností a kompetencí město Olomouc dlouhodobě dělá maximum pro zvyšování dopravní bezpečnosti. Konkrétně jde například o budování nových, plně vybavených přechodů pro chodce, o zřizování zón s omezenou rychlostí 30 km/h, o instalaci preventivních radarů a další kroky,“ vypočítává náměstek primátora Aleš Jakubec.

Vedení Olomouce sází především na prevenci

Za mimořádně důležitou považuje prevenci. „Jde především o nadstandardní aktivity dopravního centra Semafor, které se intenzivně věnuje dopravní výchově všech generací,“ doplnil.

V žebříčku okresních měst si naopak všichni zástupci regionu výrazně polepšili. Šumperk vystoupal z nelichotivé pozice na chvostu na 13. místo, což je nejlepší umístění ze všech okresních měst Olomouckého kraje. Poskočil o více než čtyřicet míst.

Přerovu pomohlo, že se mu auta vyhýbají

Druhý je Prostějov, který vyšplhal o 23 míst na 18. pozici. Poslední mezi okresními městy regionu zůstal Přerov, i když i ten si polepšil o 21 míst a je na 32. místě v republice. Charouz chválí jak Prostějov, tak Šumperk. „Tato města jdou koncepčním směrem a výsledky se dostavují,“ řekl.

Zlepšení bezpečnosti v Přerově však podle něj není výsledkem řešení dopravy, spíše naopak. „Přerov je dlouhodobě neřešený a auta městem musí projíždět často krokem, takže logicky ubývá vážných nehod,“ míní Charouz.

Šumperský místostarosta Tomáš Spurný uvedl, že budování bezpečné dopravní infrastruktury je dlouhodobým cílem a jednou z priorit města.

„Za poslední léta došlo k obnově většiny důležitých křižovatek, které byly postupně osazeny semafory nebo přestavěny na kruhové objezdy. Výsledky v podobě snížení nehodovosti se dostavují,“ pochvaluje si Spurný.

Počet nehod snížilo i nasvětlení přechodů

Na snížení nehodovosti se podle něj podílí i budování rozsáhlé sítě cyklostezek.

Také Prostějovští vidí za výrazným zlepšením výstavbu bezpečnějších křižovatek. „Velmi účinné je také nasvětlování přechodů pro chodce a v neposlední řadě budování nových cyklostezek,“ uvedl náměstek primátora Pavel Smetana.

Naopak Přerov přiznává, že za lehčími následky nehod je v jeho případě paradoxně dlouhodobě špatná dopravní situace.

„Město má všeobecně známé dopravní problémy, které z města dělají doslova dopravní zátku. Chybí nám dálnice i průtah, takže město je přetížené dopravou, a řidiči jsou proto nuceni jezdit Přerovem velmi pomalu a to je zřejmě důvodem menší nehodovosti a lehčích následků,“ uvedla mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Nejbezpečnějším krajským městem jsou Karlovy Vary, na první místo žebříčku postoupily z desátého postu v roce 2014. Naopak nejhorší v porovnání sídel krajů je Brno.

S čistým štítem vyšlo v roce 2015 hned pět okresních měst: Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

„Ani v jednom z nich nedošlo k vážné dopravní nehodě. Rokycany se touto skvělou bilancí mohou chlubit dokonce již třetím rokem,“ zdůraznila Buriánková.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na olomouckém výstavišti začala letní etapa mezinárodní květinové expozice...
Letní Flora láká v Olomouci na rajskou zahradu či terakotovou armádu

Výlet do Rajské zahrady slibují milovníkům květin organizátoři letní etapy mezinárodní expozice Flora Olomouc, která začala na stejnojmenném výstavišti a...  celý článek

Krytý bazén v České Vsi na Jesenicku.
Na severu se rozhořel spor o krytý bazén, plánuje ho Česká Ves i Jeseník

Bazénový spor se rozhořel na severu kraje. Po krachu plánů na akvapark se Jeseník nyní náhle rozhodl, že chce stavět krytý bazén. Pobouřil tak ale sousední...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Jobs Contact
Programátor pro vizualizaci v C/C++ (25.000 - 35.000 Kč)

Jobs Contact
Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.