Jednou z tragických nehod byla v Olomouci vloni v červenci i ta, při níž opilý řidič naboural do stromu. Spolujezdec na místě zemřel.

Jednou z tragických nehod byla v Olomouci vloni v červenci i ta, při níž opilý řidič naboural do stromu. Spolujezdec na místě zemřel. | foto: HZS OLK

Vážných nehod v Olomouci přibylo, propadla se v celostátním žebříčku

  • 2
Nehody s vážnými následky vzaly Olomouci post na čele žebříčku sestaveném podle dopravní bezpečnosti ve městech. Zatímco v roce 2014 bylo krajské město druhé nejlepší v republice, loni se propadlo na desáté místo. Olomouc se tak stala skokanem roku. Jenže směrem dolů.

V žebříčku dopravní bezpečnosti krajských měst Olomouc spadla z čela téměř na chvost mezi nejhorší. Naopak v hodnocení okresních měst si čtveřice zástupců regionu výrazně polepšila.

Nejvýrazněji Šumperk, který je mezi okresními městy 13., ač o rok dříve byl mezi posledními. Následují ho Prostějov, Jeseník a Přerov.

Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti, který každoročně zpracovává Česká pojišťovna.

„Sestupem roku je umístění Olomouce, která byla v roce 2014 druhá, o rok později ale klesla na desáté místo,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Důvodem tak výrazného propadu je podle ní nárůst vážných dopravních nehod.

„Loni došlo v Olomouci ke čtyřem nehodám se smrtelným zraněním a k deseti s těžkými zraněními,“ vypočítala Buriánková.

Město postrádá systém v řešení dopravy, varuje expert

Pokles Olomouce v žebříčku vidí jako zákonitý také šéf BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz.

„V Olomouci byl velký nárůst nehod s vážnými následky, takže je zaslouženě skokanem roku v negativním smyslu. Město postrádá systém v řešení dopravy. Dopravní či městská policie to nemůže zachránit,“ říká Charouz.

S hodnocením BESIP olomoucký magistrát nesouhlasí. „V rámci svých legislativních možností a kompetencí město Olomouc dlouhodobě dělá maximum pro zvyšování dopravní bezpečnosti. Konkrétně jde například o budování nových, plně vybavených přechodů pro chodce, o zřizování zón s omezenou rychlostí 30 km/h, o instalaci preventivních radarů a další kroky,“ vypočítává náměstek primátora Aleš Jakubec.

Vedení Olomouce sází především na prevenci

Za mimořádně důležitou považuje prevenci. „Jde především o nadstandardní aktivity dopravního centra Semafor, které se intenzivně věnuje dopravní výchově všech generací,“ doplnil.

V žebříčku okresních měst si naopak všichni zástupci regionu výrazně polepšili. Šumperk vystoupal z nelichotivé pozice na chvostu na 13. místo, což je nejlepší umístění ze všech okresních měst Olomouckého kraje. Poskočil o více než čtyřicet míst.

Přerovu pomohlo, že se mu auta vyhýbají

Druhý je Prostějov, který vyšplhal o 23 míst na 18. pozici. Poslední mezi okresními městy regionu zůstal Přerov, i když i ten si polepšil o 21 míst a je na 32. místě v republice. Charouz chválí jak Prostějov, tak Šumperk. „Tato města jdou koncepčním směrem a výsledky se dostavují,“ řekl.

Zlepšení bezpečnosti v Přerově však podle něj není výsledkem řešení dopravy, spíše naopak. „Přerov je dlouhodobě neřešený a auta městem musí projíždět často krokem, takže logicky ubývá vážných nehod,“ míní Charouz.

Šumperský místostarosta Tomáš Spurný uvedl, že budování bezpečné dopravní infrastruktury je dlouhodobým cílem a jednou z priorit města.

„Za poslední léta došlo k obnově většiny důležitých křižovatek, které byly postupně osazeny semafory nebo přestavěny na kruhové objezdy. Výsledky v podobě snížení nehodovosti se dostavují,“ pochvaluje si Spurný.

Počet nehod snížilo i nasvětlení přechodů

Na snížení nehodovosti se podle něj podílí i budování rozsáhlé sítě cyklostezek.

Také Prostějovští vidí za výrazným zlepšením výstavbu bezpečnějších křižovatek. „Velmi účinné je také nasvětlování přechodů pro chodce a v neposlední řadě budování nových cyklostezek,“ uvedl náměstek primátora Pavel Smetana.

Naopak Přerov přiznává, že za lehčími následky nehod je v jeho případě paradoxně dlouhodobě špatná dopravní situace.

„Město má všeobecně známé dopravní problémy, které z města dělají doslova dopravní zátku. Chybí nám dálnice i průtah, takže město je přetížené dopravou, a řidiči jsou proto nuceni jezdit Přerovem velmi pomalu a to je zřejmě důvodem menší nehodovosti a lehčích následků,“ uvedla mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Nejbezpečnějším krajským městem jsou Karlovy Vary, na první místo žebříčku postoupily z desátého postu v roce 2014. Naopak nejhorší v porovnání sídel krajů je Brno.

S čistým štítem vyšlo v roce 2015 hned pět okresních měst: Beroun, Klatovy, Rakovník, Rokycany a Tachov.

„Ani v jednom z nich nedošlo k vážné dopravní nehodě. Rokycany se touto skvělou bilancí mohou chlubit dokonce již třetím rokem,“ zdůraznila Buriánková.