Třídvorským se nelíbí, že by nová cyklostezka neměla mít ve variantě "přes les" asfaltový povrch. Na změnu už ale zřejmě pozdě. Ilustrační foto

Třídvorským se nelíbí, že by nová cyklostezka neměla mít ve variantě "přes les" asfaltový povrch. Na změnu už ale zřejmě pozdě. Ilustrační foto | foto: Vít Štěpánekpro iDNES.cz

Ve Třech Dvorech protestují proti trase cyklostezky, kterou si sami vymysleli

  • 0
Cyklostezku do Litovle přes les nechceme, raději ať vede podél silnice. Tak se vyjádřila část obyvatel litovelské městské části Tři Dvory. Na podporu svého požadavku sepsali i petici, svůj podpis k ní připojilo na dvě stě čtyřicet lidí. Třídvorští přitom protestují proti něčemu, co před pár lety sami podpořili.

Výstavbu cyklostezky začala litovelská radnice před několika lety připravovat právě na základě požadavků obyvatel Tří Dvorů. Jenže ti dnes vidí situaci úplně jinak.

"Změnil se osadní výbor, a tím nejspíš i představa o tom, kudy má stezka vést. Když se zhruba před osmi lety plánovaly trasy stezek, tak aby měly i logickou návaznost na ostatní, chtěli ji Třídvorští přes les," popsal litovelský místostarosta Blahoslav Papajk.

Změna postoje má podle předsedy třídvorského osadního výboru Ignáce Richtera své opodstatnění. Místní jsou totiž zklamaní navrženou lesní trasou i možným způsobem výstavby.

"Původní varianta měla vést víc rovně, mluvilo se i o osvětlení. Nyní by stezka byla delší a navíc jen z dusané hlíny, takže si dovedete představit, jak by vypadala po dešti nebo v zimě," vysvětlil Richter.

Podle Papajka ovšem v Chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví nelze "vylít" asfalt. "Cesta by tak měla zhutněný povrch, podobně jako to je v litovelském parku, kde bez problémů jezdí i cyklisté," oponoval místostarosta.

Když někdo spěchá, stejně pojede raději po silnici

Pro stavbu kolem silnice ale podle Třídvorských mluví rovněž fakt, že do několika větších podniků v městské části jezdí denně řada Litoveláků i přespolních na kole. A místní děti zase míří do litovelských škol.

"Jezdí po frekventované silnici plné náklaďáků. Bezpečnější by proto bylo udělat podél ní cyklostezku," dodává Richter. Oproti lesní stezce by navíc šlo o kratší variantu. "Když někdo spěchá do práce, na nákup nebo do školy, pojede jistě kratší cestou," řekl Richter.

I přes všechny zmíněné výhrady je však v tuto chvíli možnost, že by stezka nakonec vedla skutečně vedle silnice, nepravděpodobná. A to z několika důvodů, mezi které patří například to, že vlevo se podél cesty pro auta se rozkládá chráněná krajinná oblast.

"A na pravé straně je složitá situace s výkupem pozemků, navíc se tam počítá se stavbou části protipovodňových opatření. Mělo by tudy vést severní obtokové koryto," vysvětlil Papajk. Pokud by tam tedy město chtělo udělat cyklostezku,muselo by počkat, než bude koryto hotové.

Během let již také vznikl na variantu "přes les" projekt. "Už se počítá s jejím napojením na mezinárodní cyklostezku do Vídně," připomněl Papajk. Město také na základě žádosti o dotaci na stavbu dostalo příslib finanční podpory z Regionálního operačního programu.