Roztažení kolejí kvůli vedru hrozí především na starších regionálních tratích nebo tam, kde se za komunistů používal šizený materiál. (Ilustrační snímek)

Roztažení kolejí kvůli vedru hrozí především na starších regionálních tratích nebo tam, kde se za komunistů používal šizený materiál. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vedra roztahují koleje, problémem jsou hlavně komunisty ošizené tratě

  • 12
Drážní kontroloři se v Olomouckém kraji stejně jako ve zbytku Česka v poslední době zaměřili na kontrolu hrozeb na železnici způsobených počasím. Vedra totiž mohou roztáhnout či zdeformovat kolejnice, bouřky zase podmáčet náspy. Některými místy tak musí vlaky projíždět pomaleji.

Nejvíce pozornosti věnují kontroloři několika tratím na Přerovsku, kde jsou největší problémy, a to kvůli ošizenému materiálu z 80. let. Tamní kolejnice jsou kvůli tomu při vysokých teplotách k roztažení náchylnější a vlaky tak musí kvůli riziku vykolejení ubrat na rychlosti.

"Železnice z Hranic do Hustopečí nad Bečvou a dál do Valašského Meziříčí a také trať mezi Dluhonicemi a Prosenicemi, která vede přes Přerov. Zde jsou úseky, které kvůli vysokým teplotám v Olomouckém kraji sledujeme v první řadě," shrnul Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, jejíž zaměstnanci zde nyní dokončují utahování šroubů.

Ty zjednodušeně řečeno pomáhají držet kolejnice na svém místě. "Jsou zasazeny v takzvaných upevňovadlech, která na tomto místě pocházejí ještě z osmdesátých let. Tehdy se trochu šetřilo na materiálu, jde tak o typ, který se již nesmí používat. V kombinaci s vyššími teplotami by se zde tak roztažení kolejí mohlo projevit výrazněji," vysvětluje důvody větší pozornosti kontrolorů Halla.

Zvýšenou pozornost na projevy počasí na tratích má i Drážní inspekce. "Vedrem zdeformované kolejnice či bouřkami podmáčené náspy jsou pro nás v létě při prohlídkách tratí prioritou," uvedl její mluvčí Martin Drápal s tím, že namátkové kontroly jsou pro její zaměstnance v současné době na denním pořádku.

Dráhy musely kvůli vedrům nahradit některé vlaky autobusy

"A to v celé České republice, Olomoucký kraj samozřejmě nevyjímaje. Konkrétní místa vám však nemohu prozradit. Vlivy letního počasí se ovšem nejčastěji projevují na starších nezrekonstruovaných regionálních tratích. Moderní koridory s novějším uchycením kolejnic na ně tolik netrpí," nastínil.

Lidé z Drážní inspekce se v těchto dnech věnují také kolejím vedoucím z Brna do Olomouce a dále do Šumperka a Jeseníku. Právě zde musely ve středu České dráhy na jihu Moravy kvůli vysokým teplotám nasadit náhradní autobusy.

"Jeli jimi cestující z celkem osmi rychlíků. Správa železniční dopravní cesty nám pak vždy dodává seznamy míst, kudy musí vlaky kvůli bezpečnosti projíždět pomaleji," přiblížil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

"Obecně lze říci, že se kolejnice kvůli vysokým teplotám začnou roztahovat nad hranicí třiceti stupňů a může jít o milimetry až centimetry. Vždy je to však souhra více faktorů, vedle počasí pak především stavu kolejí," vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Halla.

Na podmáčeném náspu se koleje prohnou a následně vymrští

Štáhlavský přidává popis toho, co s projíždějícím vlakem může udělat bouřkami rozbahněný železniční násep. "Kolejnice ztratí pevné podloží a prohnou se, jakmile na ně najede lokomotiva. Vzápětí se však vymrští zpět a rozhýbou celou soupravu, která tak může vykolejit."

Šťáhlavský pak stejně jako jeho kolegové z Drážní inspekce zdůrazňuje, že k tomu nedochází vždy, když silněji zaprší, ale třeba když má trať nefunkční odvody vody.

"I v Olomouckém kraji taková místa hlavně na regionálních tratích byla, ovšem v tuto chvíli o žádném nevím. Vše je opravené. Každoročně se ovšem nějaké objeví," uzavírá Halla.