VIDEO: Šouravá chůze i užívání si. Spot útočí na stereotypy o seniorech

  • 0
Poukázat na to, že ve společnosti je o seniorech rozšířena řada stereotypů a klišé. To bylo cílem videa, s nímž olomoucký magistrát vyhrál v soutěži ministerstva práce a sociálních věcí. Klip poukazuje třeba na to, že důchodci jsou vnímáni jako lidé, kteří mohou čekat, protože mají dost času.

Autorem námětu spotu natočeného v Olomouci je Zdislav Doleček, vedoucí oddělení sociálních služeb zdejšího magistrátu. Samotné video pak natočil Lukáš Masner, doktorand filmové vědy na Univerzitě Palackého.

"Spot vznikl v souvislosti s tím, že máme v Olomouci sedmnáct klubů pro seniory, které mají celkem zhruba tisíc členů. Pravidelně se s nimi setkáváme a oni si občas posteskli, že se jim stávají různé nepříjemné události třeba v městské hromadné dopravě, u lékaře nebo v obchodě, kdy se na ně lidé dívají špatně a prostřednictvím různých stereotypů," nastínil Doleček.

"Jde třeba o to známé že 'důchodci přece mají na všechno dost času, tak proč by měli spěchat a nemohli by dát ostatním přednost'. Což je samozřejmě nesmysl. Podobné věci nejsou příliš důstojné a pro ně příjemné, protože oni to samozřejmě vnímají. Ti lidé přece stále vedou normální život a mohou mít něco domluvené, takže proč by třeba také nemohli spěchat," dodal.

Klip paroduje například to, že typická představa seniora je člověk o holi, který se nestará o to, jak vypadá, a nad novinami jen nadává, či třeba s oblibou předstírá nedoslýchavost, aby se vyhnul konfliktům. Až parodický závěr spotu pak odkazuje na stereotyp, že lidé v důchodu si užívají života a nemusí přitom nic dělat.

Zahráli si členové seniorských klubů

V klipu hrají přímo členové z olomouckých klubů seniorů a některé záběry jsou z uspořádaných akcí.

"Chtěli jsme se vyhnout přímému moralizování, proto jsme to pojali formou nadsázky až lehké parodie. Trochu jsme vyšli mimo jiné třeba z citátu Woodyho Allena, že patří ke slušnému chování každého šedesátníka, aby se po ulici šoural. Což je takový typický předsudek, tedy že senioři přece chodí o berli. Nebo že si v důchodu jen užívají," shrnul Doleček.

Cena rady vlády pro seniory a stárnutí populace byla letos ministerstvem vyhlášena poprvé. Celkem bylo přihlášeno 73 příspěvků, z toho 33 tiskových, 25 fotografických, 14 audiovizuálních a 1 rozhlasový.

"Vítězný spot bude vystaven na internetových stránkách města, k využití jej dostanou olomoucké organizace, které pracují například se staršími lidmi a používat ho bude také ministerstvo, a to dokonce i v zahraničí, jako ukázku života seniorů v Olomouci," uvedl Michal Folta z oddělení mediální komunikace olomouckého magistrátu.