Vláda schválila proměnu olomouckého nádraží, začít má do října

  • 4
Plány na proměnu olomouckého železničního uzlu se po více než dvouletém čekání konečně začnou měnit v realitu. Vláda totiž nyní rekonstrukci definitivně schválila, čemuž napomohlo i to, že se cenu podařilo snížit téměř o miliardu na 3,1 miliardy. Stavba začne nejpozději v říjnu, prakticky vše je připraveno. Čekalo se "jen" na peníze.

Rekonstrukce dané části důležité dopravní tepny na Slovensko a v opačném směru na Prahu měla podle původních představ už probíhat. Potom ji ale zbrzdily vládní úspory a čekalo se, zda se na ni vůbec najdou peníze.

Jak už MF DNES informovala na konci března, původní rozpočet nakonec téměř o miliardu zeštíhlel. Nyní se tak věci daly do pohybu. Vláda více než třímiliardovou investici potvrdila. Právě toto "ano" bylo poslední věcí, bez níž stavba nemohla začít.

"Vláda schválila parametry zadávacích podmínek tendru, takže tato investice je potvrzená," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Jinak je už stavba kompletně připravená.

"Jsou vydána i stavební povolení a vypořádané všechny majetkoprávní vztahy," dodal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Až dvě třetiny z tří miliard by mohla zaplatit Evropská unie

Olomoucký kraj o přestavbu usiloval přes dva a půl roku. Považuje ji pro nadcházející roky za jednu z nedůležitějších dopravních investic v regionu.

Jak se nádraží promění

"Je to velmi důležitá, strategická věc. V dnešní investičně dietní době zní její schválení jako téměř neuvěřitelně dobrá zpráva," míní náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák. Po přestavbě dalšího důležitého železničního uzlu v Přerově tak dojde řada i na Olomouc.

"Podstatné je i to, že se ještě stihne financování z Operačního programu Doprava, které by mělo pokrýt až dvě třetiny nákladů," dodal Mačák.

Akce, která posune jednu z klíčových moravských železničních křižovatek do moderní Evropy, tak bude placená i z evropských peněz. "Chceme na daný projekt ještě do konce června stihnout vypsat výběrové řízení," upřesnil Halla.

Součástí přestavby je i obnova mostů a změna kolejí

Podle optimistických odhadů by se mohli dělníci pustit do práce nejpozději do konce října. Klíčovou přeměnu na stanici 21. století by pak mělo nádraží absolvovat v letech 2013 a 2014, skončit má do roku 2015.

Současný pohled na olomoucké hlavní nádraží a prostor před ním z budovy regionálního centra.
Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Staré a plánované nové olomoucké nádraží. Vlevo pohled z budovy regionálního centra, vpravo ze severovýchodu od čtvrti Bělidla. foto: Luděk Peřina, MF DNES a Moravia Consult Olomouc

Rekonstrukce se dotkne téměř všeho, vyjma výpravní budovy. Stávající nástupiště dostanou jiné zastřešení, vznikne i jedno nové ostrovní nástupiště. Podchodu z hlavní budovy i výstupům z něj dělníci dodají moderní podobu.

Co se na nádraží plánuje

- stavba nového nástupiště a oprava těch stávajících
- modernizace kolejiště
- přestavba podchodu, vznikne také nový informační systém podle evropských standardů
- opravy okolních cest, modernizace silničního nadjezdu v městské části Černovír, podjezdu v Pavlovičkách a mostu přes řeku

Celou rozsáhlou videoprezentaci o přestavbě můžete shlédnout zde

zdroj: Moravia Consult Olomouc

V plánu je i nový informační systém. Stavbaři se pustí i do oprav kolejí, modernizace několika mostů a propustků. "Jde o nově budovaný silniční nadjezd v Černovíře a rekonstrukci dvou mostních objektů," doplnil nedávno Halla.

Nové bude i staniční zabezpečovací zařízení, elektrické rozvody, napájení a osvětlení. Modernizace se dočká také trakční vedení či sdělovací zařízení. Po skončení prací budou moci v daném úseku vlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

Obří rekonstrukce využijí i České dráhy. V jejím průběhu dokončí některé práce na svém prvním nástupišti. "Až práce skončí, očistíme i fasádu drážní budovy. Dřív to nemá cenu," podotkla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.