Na hlavním železničním koridoru z Olomouce na Prahu, poblíž stanice Štěpánov, vypadlo za jízdy z osobního vlaku malé dítě. (24. července 2016) | foto: ZZS OK

K pádu dívky ze dveří vlaku mohl přispět dobíhající pasažér, riziko trvá

  • 500
Nešťastná souhra okolností v kombinaci s nebezpečnou záludností dveří starých vagonů. Kombinace těchto faktorů stála podle informací MF DNES za smrtí tříleté dívky, která před necelými dvěma týdny vypadla na Olomoucku ze dveří jedoucího rychlíku a na místě zemřela.

Na poslední chvíli nastupující cestující nedostatečně zavře dveře vagonu. Ty se kvůli tomu nezablokují a není žádná signalizace, která by na to upozornila. O chvíli později míří k záchodu vedle nich matka se dvěma dětmi a jedno jimi vypadne.

Takový byl podle dosavadních výsledků vyšetřování scénář červencové tragédie, při níž zemřelo dítě. Stejná situace se přitom může stát kdykoliv znovu, České dráhy totiž používají stovky vagonů se stejným typem dveří, část z nich dokonce vůbec nemá blokovací mechanismus.

Neštěstí se stalo v neděli 24. července v soupravě R884 Galán směřující z Luhačovic do Prahy, a to poblíž obce Hlušovice. Za jakých okolností a zda hrálo roli technické či lidské selhání nadále vyšetřují policisté i Drážní inspekce. Zatím žádné závěry oficiálně nesdělili, protože mimo jiné čekají na odborné posudky.

Dveře se zablokují až při pětikilometrové rychlosti

Podle informací MF DNES ale vyšetřovatelé zjistili, že jednu z klíčových rolí zřejmě sehrál pasažér, který na nádraží v Olomouci přiběhl k vlaku ve chvíli, kdy už personál odmávl odjezd a zavřel dveře.

Souprava se začala dávat do pohybu, ovšem stále bylo možné otevřít dveře, neboť blokovací mechanismus se spouští až při rychlosti pět kilometrů v hodině. Cestující rychle nastoupil, patrně za sebou ale nedostatečně zavřel dveře.

Právě taková situace přitom vytváří z výklopných dveří starých vagonů potenciálně smrtící past, zvláště pak z těch otevíraných proti směru jízdy.

„Pokud některý z cestujících dveře pouze přibouchne, ale nezavře, je to nejrizikovější situace, protože může vést k tomu, že se nezablokují. Takové dveře se pak mohou pohybem vozu nebo tlakem vzduchu při vyšší rychlosti otevřít. Nedovření dveří lze navíc zjistit jen přímo u nich,“ potvrdil riziko spojené s výklopnými dveřmi mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

ČD: Kdo si při zavírání dveří nevěří, má je nechat otevřené

Lidé, kteří si na správné zavření dveří netroufají, je proto podle něj mají raději nechat otevřené, aby se o vše postaral vlakový personál nebo systém dálkového zavírání.

Tím byl - společně s blokováním dveří za jízdy - vybaven i vůz pro matky s dětmi, ve kterém k tragédii došlo, v případě cestujícího nastupujícího po „odmávnutí“ vlaku už ale pomoci nemohl.

Vagony navíc nemají žádnou signalizaci, která by varovala před nedovřenými a tedy nezablokovanými dveřmi. Matka, která se dvěma dětmi zamířila na záchod, tak nemohla nebezpečí předvídat. Zatímco usazovala jedno z dětí, druhé se dostalo ke dveřím. Zda se o ně opřelo, či se otevřely samy, není jasné. Výsledkem byla ale smrt v kolejišti.

Nedaleko místa neštěstí vypadlo dítě z vlaku už před 10 lety

Na Olomoucku se přitom podobná tragédie stala nedaleko před deseti lety. V polovině června 2006 vypadl z jedoucího vlaku poblíž železniční stanice Střeň pětiletý chlapec, kterého nechala matka nějakou dobu bez dozoru a zřejmě si otevřel dveře.

Problém výklopných dveří, které se nechtěně a bez jakékoliv závady mohou stát nebezpečnými, přitom z kolejí jen tak nezmizí.

„Tyto dveře má přibližně sedm stovek vozů. Nejde o české specifikum, jezdí po celé Evropě a splňují i mezinárodní normy. Jejich vyřazení nebo modernizace, se odvíjí od finančních možností, cena jednoho nového vagonu je mezi 30 až 50 miliony korun,“ nastínil Šťáhlavský. Obměnu v hodnotě více než 21 miliard by mohly urychlit evropské dotace, které jsou do roku 2020 k dispozici.

„Ani novější vagony s výsuvnými dveřmi sice nemají signalizaci nedovření či nezablokování dveří, ale riziko této situace je oproti výklopným dveřím výrazně nižší, protože je nezavírají lidé, ale elektropneumatický systém buď na základě signálu vlakvedoucího, nebo při překročení pětikilometrové rychlosti, což redukuje možnost lidské chyby při zavírání,“ shrnul mluvčí ČD.

Mnohem rychleji by navíc mohly zmizet především zhruba dvě stovky vagonů, které systém blokování dveří za jízdy vůbec nemají, ale jsou i tak zařazovány do osobních vlaků. Bezpečnostním předpisům vyhovují, protože i pouhý mechanismus zavření na kliku bez dalšího blokování je považován za dostatečný.

Drážní úřad nicméně slibuje, že se nyní problematice dveří dostane zvýšené pozornosti. „V rámci státních dozorů se po tomto neštěstí více zaměříme na funkčnost dveřních systémů včetně blokování,“ uvedl ředitel úřadu Jiří Kolář.

24. července 2016

,