ZAMRZLÝ EXPRES. Kvůli ledovce zůstal Expres 144 Landek zaseklý ve stanici Drahotuše stejně jako další osobní vlak. Cestující uvěznil na 17 hodin. | foto: Michal Poláček, MF DNES

Cesta expresem byla rekordně dlouhá, vlak uvěznil cestující na 17 hodin

  • 108
Jako v neuvěřitelném snu a mimo 21. století si připadla Olomoučanka Pavla Bergmannová, kterou na 14 hodin uvěznila ledová kalamita ve vlaku. Nakonec ji vysvobodil bratr. Nebyla na tom nejhůř. Cestující, pro které nikdo přijet nemohl, se náhradního spoje dočkali ještě o tři hodiny později.

„Nastupovala jsem v pondělí odpoledne před půl pátou. Zatímco ostatní spoje už měly nějaké zpoždění, my vyjeli včas. Před půl šestou jsme měli být v Olomouci,“ vypráví Bergmannová, která cestovala expresem číslo 144 Landek z Ostravy

Po páté hodině odpoledne ale vlak zastavil v poli na Přerovsku. V té době již republiku začala svírat kalamita a na trolejovém vedení se tvořila stále silnější vrstva ledu, která zastavovala elektrické lokomotivy.

Lidé zůstali ve vlaku 17 hodin

Zhruba dvě stovky cestujících v Landeku se stalo jejími zajatci. Za další hodinu expres pomalu zacouval do staničky Drahotuše a začalo nekonečné a postupem času i únavné čekání.

„Zpočátku, když má člověk ještě síly, se to dalo zvládat dobře. Pak to bylo horší. Naštěstí v našem vagonu nebyl nikdo hysterický. Měla jsem pocit, že jsem v neuvěřitelném snu. Nechci to nijak dramatizovat, ale nepřipadala jsem si jako v 21. století. Paradoxně jsme byli nedaleko od velkých měst,“ líčí Bergmannová.

„Chápu, že to byl zásah přírody, ale čekala bych, že se poté vše vyřeší rychleji a lépe,“ dodává.

Průvodčí byli milí, chyběly ale informace

Domů se nakonec dostala až v úterý ráno díky bratrovi, přijel pro ni k odstavenému vlaku. Lidé, kteří si odvoz sami nezajistili, se náhradního spoje dle dostupných informací dočkali až po více než sedmnácti hodinách.

„Jedinou spojkou s okolním světem pro nás byli hasiči. Večer přivezli čaj a vodu, ráno sušenky a další pití,“ vybavuje si Olomoučanka.

Průvodčí byli podle ní milí, neměli však informace. „Říkali, že se nemohou nikam dovolat, že mají přetížené linky. To mě nemile překvapilo,“ svěřuje se Bergmannová.

Lidé z vedlejšího osobního vlaku přišli promrzlí

Zaměstnanců drah se v noci ptala na náhradní autobusovou dopravu. Odvětili jí, že silnice nejsou sjízdné, a že tak nikdo nemůže přijet.

„Topení a světlo naštěstí fungovalo dál. Jinak by to byla katastrofa. Vedle nás stál ještě osobní vlak, tam to bylo horší. Lidé z něj proto po čase přešli k nám. Byli promrzlí, úplně z nich šel chlad,“ popisuje Olomoučanka.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová vysvětluje mnohahodinové uvěznění expresu Landek námrazou na elektrických trolejích a také technickými problémy, které bránily jeho dřívějšímu vysvobození.

„Rozhodně na něj nikdo nezapomněl. Uvízly nám desítky vlaků, postupně jsme je vyprošťovali dieselovými lokomotivami,“ doplňuje Šubová.