Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlaková trať přes Polsko má namále. Opět bojuje o přežití

  10:54
Železniční spojnice mezi Olomouckým a Moravskoslezským krajem, která vede přes polské Glucholazy, je v ohrožení. Navzdory tomu, že oba kraje sypou do tamních vlaků miliony, totiž nemusí přežít už letošní rok. Krajští politici chtějí orodovat u ministra dopravy, aby finanční ztráty pokryl stát.
Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek)

Traň je nejvíce využívaná v pátek a v neděli. Přes týden jezdí vlaky téměř prázdné. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"Věřím, že se provoz na trati podaří zachovat. Děláme pro to všechno, co je možné," řekl Alois Mačák, náměstek hejtmana Olomouckého kraje zodpovědný za dopravu . Chystá se znovu jednat se zástupci sousedního regionu a sejde se i s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. Obě strany chce přesvědčit, aby se k trati důležité pro obyvatele Jeseníků neobracely zády.

Nejvíce lidí jezdí v pátek a neděli

Spěšné vlaky přes Polsko jsou nejvíc využité v pátek a neděli, kdy se přesouvají studenti ze škol domů a naopak.

Desítky lidí je také využívají na cesty do zaměstnání.

Přes týden jsou téměř prázdné.

"Ministra jsem už informoval dopisem a chci s ním mluvit o tom, aby ministerstvo opět převzalo objednávku dopravy na trati a nemusely ji hradit krajské samosprávy. Olomoucký kraj platí zhruba 11 milionů ročně, což je s ohledem na stále napjatější rozpočet v dalších letech nereálné," vysvětlil Mačák.

Věří, že ministr Prachař, který pochází z Olomouckého kraje, ožehavou regionální problematiku pochopí. Ministerstvo dopravy totiž v roce 2012 zrušilo trati státní podporu, a kraje, pokud chtěly spoje zachovat, musely začít platit Českým drahám provozní ztrátu i pětimilionový poplatek polské železnici za pravidelné průjezdy Polskem. Kraje tak nyní financují provoz čtyř párů spěšných vlaků denně.

Lidé by se neměli jak dostat do práce

Podle Mačáka je nutné jednat co nejrychleji. Moravskoslezský kraj totiž avizoval, že v půli roku přestane platit svou část ztrát, protože už dál nechce dopravu objednávat.

"Budeme se snažit přesvědčit sousední region, aby platil alespoň do konce roku. Do té doby bychom chtěli problém vyřešit na státní úrovni, aby mohl provoz plynule pokračovat," míní Mačák.

Přestože vlaky nejezdí příliš zaplněné, je podle něj potřeba provoz zachovat s ohledem na vysokou nezaměstnanost a špatnou dopravní dostupnost. S tím souhlasí i obce na Jesenicku. "Zrušení trati by znamenalo ještě víc odříznout Jesenicko. Znemožnilo by to dopravu řady lidí do zaměstnání a studentů na střední a vysoké školy," upozornil šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Vedlejší kraj už nechce platit

Jenže Moravskoslezský kraj potvrdil, že hodlá financování stopnout. "Na dofinancování dopravy nám chybí 16 milionů. Nemůžeme si už dovolit financovat tuto trať, zvlášť když je tak málo využívaná. Myslím, že by bylo daleko levnější nahradit vlakové spoje autobusy," je přesvědčen náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík. Přesto i on se chce pokusit přesvědčit ministra, aby stát začal trať znovu dotovat.

I kdyby se nakonec podařilo peníze na provoz sehnat, není jasné, jak dlouho budou jezdit vlaky přes Polsko. Trať přes Glucholazy je totiž ve velmi špatném stavu a polské železnice (PKP) se o ni nestarají, i když z Česka za průjezdy dostávají pět milionů ročně.

Už teď musí strojvůdci kvůli špatnému technickému stavu trati zpomalovat v Polsku až na 30 kilometrů v hodině. "My jsme přišli s projektem revitalizace příhraničních tratí a k našemu velkému údivu polská strana projekt smetla ze stolu," popsal Mačák.

Česko-polská smlouva je hodně nešťastná

Předseda dopravní komise Olomouckého kraje Miroslav Kapoun vidí jako důležité radikálně změnit česko-polskou smlouvu o peážní trati, která je už z roku 1947. "Ta smlouva je hodně nešťastná. Doprava na této trati je vyhrazena jen pro nás a nenavazuje na další železnice v Polsku. Poláci tak od ní nemají ani žádný přípoj do vnitrozemí. Proto také není z polské strany zájem do trati investovat," vysvětlil Kapoun.

Přitom trať potřebuje nejen rozsáhlou rekonstrukci, ale také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž přes dva kilometry vzdálené od centra města, kam Češi z Jesenicka míří za nákupy. "Lidé tak radši jezdí auty. Vybudování zastávky v centru by trati hodně prospělo," poukázal Žmolík.

Správa železniční dopravní cesty teď připravuje další investice do trati v úseku z Jeseníku do Mikulovic na Jesenicku. "Vybudujeme dálkové zabezpečovací zařízení a nová nástupiště na nádražích v Jeseníku, Písečné a Mikulovicích," uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jenže bez úseku přes Polsko se trať Jeseník - Krnov s napojením na Ostravu neobejde. "SŽDC nadále deklaruje zájem o případné odkoupení či pronájem trati," doplnil Illiaš. Otázkou ale zůstává, zda mezistátní jednání, která obě země o trati vedou, povedou ke kýženému výsledku.

  • Nejčtenější

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

Strážníky zaujala řidička s bizarní SPZ. „Doklady“ měla s nekonečnou platností

18. dubna 2024  12:56

Když koncem minulého týdne projížděli městem strážníci z Prostějova, jen těžko mohli věřit svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Lidé nám lesy drancují, přemýšlejme o houbařských lístcích, vyzývá podnikatel

20. dubna 2024

Premium Na Slovensku je největším soukromým vlastníkem lesů, v Česku se Richard Benýšek soustředí hlavně na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Siláci přestěhovali vzácné sousoší neznámého autora, Olomoucí jen procházel

25. dubna 2024  11:46

Prohlídková trasa Arcidiecézního muzea Olomouc nabízí návštěvníkům ve Zdíkově paláci, který je její...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  11:18

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

Kabinu jsem neztratil, ale poučím se. Trenér Jílek poprvé o konci v Olomouci

25. dubna 2024  9:57

Vyvenčí Flipu, fenku maďarského ohaře, ale do kavárny kousek od svého bydliště loveckého psa raději...

Desetkrát vyšší riziko než v lese. Olomoucké parky jsou plné nakažených klíšťat

25. dubna 2024  4:54

Při procházce některým z olomouckých městských parků mají lidé jistotu, že každé druhé klíště tam...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...