Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucké hlavní nádraží už vítá cestující novým podchodem s eskalátory

  15:15aktualizováno  15:15
Středobod olomouckého vlakového nádraží ožil. Dělníci po zhruba půl roce oprav otevřeli hlavní podchod, jenž spojuje nádražní halu s nástupišti. Je k nepoznání. Hlavní novinkou je trojice eskalátorů, jeden lidi sveze do podzemí, dva je v opačném směru vyvezou do haly. Klasické schody zmizely.

Kompletní oprava podchodu je součástí stále aktuální rozsáhlé miliardové proměny celého hlavního nádraží a železnice v okolí města. Tisíce lidí musely od konce října 2014 na nástupiště chodit vedlejším podchodem, teď jejich cesta k vlakům vede přímo.

Zátarasy, které vstup do podchodu v hale blokovaly, zmizely bez většího rozruchu ve středu. Krátce po poledni se po eskalátorech svezli první cestující, byla mezi nimi i osmadvacetiletá Daniela Seitlová.

Fotogalerie

„Vlakem jezdím kvůli studiu docela často. Jsem ráda, že už je to hotové, nádražní hala díky eskalátorům vypadá určitě lépe. Snad se před nimi nebudou dělat fronty, dá se ale projít i tím sousedním podchodem,“ podotkla.

Média k otevření podchodu nikdo nepozval, rozsáhlá modernizace nádraží a okolních tratí stále pokračuje. Po chvíli už jezdící eskalátory v nádražní hale nikoho ani na chvíli nezarazily, více pozornosti lidé věnovali tabuli s odjezdy vlaků. Hned u tří spojů po poledni naskočilo až půlhodinové zpoždění.

Hlavní podchod stavaři otevřeli, vedlejší zavřeli

I nyní však modernizace nádraží do života cestujících zasáhne. Chvíli po otevření hlavního přístupu k nástupištím totiž stavaři uzavřeli vstup do vedlejšího takzvaného hodolanského podchodu. Krček, jenž ho propojuje s nádražím a hlavním podchodem, čeká rekonstrukce.

Proměna nádraží v Olomouci

Proměna olomouckého vlakového nádraží a kolejí v okolí města začala v polovině října roku 2013. Náklady se pohybují kolem dvou miliard korun, dělníci odsud odejdou dle posledních informací v létě či na podzim roku 2016.

Na nádraží po nich zůstanou zmodernizovaná nástupiště sladěná dle evropských standardů. Podstatnou součástí miliardových plánů je také modernizace železničního koridoru v okolní města.

Cestování bude také bezpečnější a to díky novému zabezpečovacímu systému a více než stovce elektricky vyhřívaných výhybek, jež by neměly zamrzat. Po úpravách se také zvýší kapacita nádraží, současně bude moci vypravit až jedenáct vlaků.

Přímo z haly se tak do hodolanského podchodu teď nikdo nedostane. Jinak ale bude dál fungovat jako spojnice městské části Hodolany a přednádražního prostoru s tramvajovými a autobusovými zastávkami. Z těchto míst se díky tomu lidé stále dostanou i na nástupiště.

Opravy krčku by měly dle Jana Travěnce, náměstka ředitele olomoucké Stavební správy východ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), zabrat minimálně dva měsíce. Celá modernizace olomouckého železničního uzlu pak skončí v létě či na podzim příštího roku.

Dělníci navíc budou ještě pracovat i ve zbrusu novém hlavním podchodu. K vlakům se z něj dá prozatím dostat pouze po levé straně po klasických schodech. Naproti nim ale budou v nejbližší době i na jednotlivá nástupiště rovněž jezdit eskalátory.

„Postupně je budeme spouštět. Přesný termín prozatím neznám. Záleží také na tom, kdy nám dorazí dodávka speciálních nerozbitných skel, která budou na nástupištích tvořit zábradlí kolem jednotlivých výstupů z podchodu,“ vysvětluje Travěnec.

Jediné nástupiště, jež se bude muset obejít bez eskalátorů, je nové číslo pět. Jezdící schody se sem nevejdou kvůli normám.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.