Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vítěz tendru na krajský měsíčník šidí lehčím papírem, stěžuje si poražený

  5:53aktualizováno  5:53
Výběrové řízení na tisk měsíčníku Olomouckého kraje zpochybnila poražená firma Strategic Consulting. Argumentuje znaleckým posudkem, podle něhož vítězná společnost Profi-tisk group věstník tiskne na papír nižší gramáže, než má. To by jí mohlo na nižších výrobních nákladech vynést přes dva miliony korun.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Měsíčník s názvem Olomoucký kraj, který lidé dostávají do schránek zdarma, pro kraj tiskne společnost Profi-tisk group jakožto vítěz výběrového řízení. Podle znaleckého posudku, který si nechal vypracovat jeden z neúspěšných uchazečů o zakázku a předal jej krajskému úřadu (MF DNES má dokument k dispozici - pozn. red.), ale používá nižší gramáž papíru než má být.

Podle smlouvy mezi hejtmanstvím a Profi-tiskem má firma měsíčník tisknout na papír o gramáži 60 gramů na metr čtvereční. Soudní znalec Zdeněk Paseka ovšem v posudku píše, že dva vzorové kusy, které měl k dispozici, vyšly na papíru gramáže nižší.

„Plošná hmotnost použitého papíru se s plošnou hmotností papíru předepsanou v zadávací dokumentaci neshoduje, protože je o 4,96 gramu na metr čtvereční nižší,“ uvedl s tím, že v rozporu se zadáním je i tloušťka papíru.

Jiná gramáži papíru by za 4 roky znamenala rozdíl 2,5 milionu

Posudek si u znalce objednal jeden z neúspěšných uchazečů o zakázku, firma Strategic Consulting. Její jednatel Jan Čížek má za to, že Profi-tisk používá papír nižší gramáže záměrně, protože je levnější, a počítal s ním už v době, kdy sestavoval kalkulaci svojí nabídky pro tendr.

„Vybraný uchazeč při kalkulaci nabídkové ceny nevycházel z ceny papíru o hmotnosti 60 gramů, ale z ceny levnějšího papíru o nižší hmotnosti. Návrh vybraného uchazeče tak může obsahovat mimořádně nízkou nabídkovou cenu, za kterou není možné zakázku při použití papíru o hmotnosti 60 gramů realizovat,“ tvrdí. Rozdíl mezi cenami papírů podle něj činí na jednom kusu výtisku asi 20 haléřů.

„V přepočtu na celkový náklad periodika (256 tisíc výtisků měsíčně - pozn. red.) a délku zakázky, která je stanovená na čtyři roky, to ale vychází na zhruba 2,5 milionu korun,“ podotkl Čížek.

Jednatel společnosti Profitisk group Tomáš Veber ale pochybení odmítá. Argumentuje mimo jiné tím, že vzorek papíru, na kterém měsíčník posléze začal vycházet, firma předložila ve výběrovém řízení v rámci nabídky. Kraj prý tak dopředu věděl, na jaký materiál hodlá periodikum tisknout, a také ho schválil.

Na dotaz, zda použitý papír tedy splňuje požadovanou šedesátigramovou plošnou hmotnost, pak odpověděl:

„Ano splňuje, respektive nevím o tom, že by ji nesplňoval. Jestli se přesto nějak liší jeho gramáž, tak to může být tím, že jde o velmi tenký materiál, který se vyrábí v nějakých tolerancích a každá várka je trochu jiná.“

Obě firmy se střetly i v zakázce na olomoucké Radniční listy

Záležitost nyní mají na stole právníci Olomouckého kraje. „Podnět šetříme. Už jsme si vyžádali reakci Profi-tisku. Pokud by kraji skutečně vznikla škoda, budeme jednat podle uzavřené smlouvy,“ řekla mluvčí kraje Kamila Navrátilová.

Profi-tisk group vyrábí měsíčník Olomoucký kraj od loňského dubna. Čtyřletou zakázku společnost vyhrála s cenou téměř 10,9 milionu korun za celkem 44 vydání, o letních prázdninách vychází pouze jedno číslo periodika.

Firma Strategic Consulting si nechala zpracovat znalecký posudek letos v listopadu po vyhlášení výsledků tendru na výrobu Radničních listů olomouckého magistrátu. I v tomto výběrovém řízení zvítězil Profi-tisk.

Společnost Strategic Consulting, která skončila na druhém místě, se v této souvislosti obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jako jeden z podkladů k žádosti o přezkoumání tendru použila zmiňovaný posudek.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.