Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj čelil kritice, že tendr na sanitky ušil na míru. Podmínky upravil

  15:43aktualizováno  15:43
Olomoucký kraj upravil v průběhu soutěže své požadavky na dodavatele 20 sanitek za desítky milionů korun, které bude využívat záchranná služba. Učinil tak jen dva dny poté, co MF DNES zveřejnila námitky několika prodejců vozidel, kteří soutěž označili jako šitou na míru Volkswagenu Transporter.
Olomoucký kraj změnil část podmínek výběrového řízení na nové sanitky. Většina potenciálních dodavatelů ho kritizovala za to, že podmínky mohou splnit jen vozy Volkswagen.

Olomoucký kraj změnil část podmínek výběrového řízení na nové sanitky. Většina potenciálních dodavatelů ho kritizovala za to, že podmínky mohou splnit jen vozy Volkswagen. | foto: HZS Olomouckého kraje

Kraj a potažmo vedení záchranné služby odmítají, že by o vítězi soutěže bylo dopředu rozhodnuto. Stejně tak podle nich nestála za nynější změnou podmínek kritika prodejců aut, úpravu kritérií vysvětlilo zkušenostmi jiných krajů.

Prodejci nicméně i po zveřejnění upraveného zadání dál namítají, že tendr stále nahrává Volkswagenu. Například Ford se proto chystá soutěž napadnout. Jeho zástupci tvrdí, že by hejtmanství mohlo v krajním případě přijít o evropské dotace na projekt.

Prodejci aut původní technická kritéria kritizovali například kvůli požadavkům na mechanickou uzávěrku diferenciálu a na rozměr pneumatik a ráfků, který je podle Fordu přímo opsaný z ceníku VW Transporter. V těchto bodech už mohou být spokojení, kraj je vypustil.

„Zadávací kritéria jsme se rozhodli upravit z vlastního podnětu na základě poznatků a zkušeností jiných krajů. Nikoliv kvůli informacím v tisku,“ reagoval ředitel záchranné služby Ivo Mareš.

Požadované parametry se nelíbí většině výrobců

Faktem je, že změny neuspokojily kritiky úplně. Dál jim vadí, že kraj trvá na výkonu motoru minimálně 130 kW. V nových požadavcích k němu jen přidal podmínku splnění státní normy pro sanitky, která však o výkonu nehovoří.

„To, že nadále požadujeme výkon 130 kW, vyplývá z našich zkušeností. Nakupujeme univerzální sanitky, které musí být schopné jezdit kdekoliv v kraji, tedy i v hornatých terénech Šumperska a Jesenicka, kde je potřeba vysoký výkon. Je potřeba si uvědomit, že sanitky jsou značně zatíženy zákonnou výbavou. A ještě pro zjednodušení jsme do specifikace doplnili státní normu,“ řekl Mareš.

Petr Šimůnek ze společnosti Ford Motor Company (FMC) to ale vidí jinak: „Jedná se čistě o individuální požadavek olomoucké záchranné služby jdoucí nad rámec normy, byť se tímto spojením snaží vytvořit pro nezasvěcence dojem, že je podmíněn normou.“

Výkon 130 kW už dříve označili za nepřekonatelný problém i zástupci Peugeotu nebo Citroënu. Stejně jako Ford se pozastavili nad tím, proč v kritériích nefiguruje například zrychlení.

„To, že technické parametry jsou nastaveny z hlediska minimálního výkonu, nás opravdu navádí k myšlence, že zadavatel přesně míří na vybraného výrobce,“ uvedl nedávno Jaromír Heřmanský z českého zastoupení automobilek Peugeot a Citroën. Do podmínek tendru se nevejdou ani po úpravě požadavků také užitkové vozy Mercedes-Benz.

„Limitujícími faktory jsou rozměry. Kombinace délky vozidla, objemu pro vestavbu, vnitřní šířky. Domníváme se, že vozidlo s uvedenými maximálními vnějšími rozměry, minimálními vnitřními rozměry a s požadovanou výbavou bude na limitu či za limitem přípustné hmotnosti, podvozek bude poddimenzovaný,“ řekl Jan Kuhn ze společnosti Mercedes-Benz ČR.

„Soutěž dál nahrává Volkswagenu, napadneme ji“

Společnost FMC už dříve avizovala, že se tendr chystá napadnout. A ani nejnovější úprava kritérií její odhodlání nezmírnila.

„Námitka se bude soustřeďovat na požadovaný výkon motoru. Odmítnutím úpravy zadávací dokumentace směrem k otevřené veřejné soutěži by se záchranná služba Olomouckého kraje vystavovala riziku stížnosti na ÚOHS a v tomto důsledku ke zpoždění či v krajním případě propadnutí dotace EU na nákup sanitních vozů,“ zdůraznil Šimůnek.

I za předpokladu, že by se soutěže mohly zúčastnit jen vozy Volkswagen Transporter, se pravděpodobně bude moci o zakázku ucházet více zájemců.

„Dodávky sanitních vozidel představují velmi komplexní produkt, kde podvozek nebo skříň Volkswagen představuje pouze polotovar. Sanitní nástavba nebo přestavba a vestavba jsou realizovány prostřednictvím třetích osob, které se taktéž mohou svým jménem výběrových řízení jako potenciální dodavatelé účastnit,“ uvedl již dříve ředitel divize VW Užitkové vozy Jan Procházka.

Na dotaz, zda se tendru zúčastní Volkswagen sám, minulý týden reagoval: „Značka Volkswagen Užitkové vozy se těchto výběrových řízení přímo neúčastní. Oblast maloobchodu je v ČR delegována na autorizovanou distribuční síť VW Užitkové vozy. Nemůžeme se vyjadřovat k probíhajícím výběrovým řízením tak, abychom nevstupovali do konkurenčního boje řady potenciálních dodavatelů.“

Auta odchází po čtyřech letech provozu, říká ředitel záchranky

Nové vozy, které jsou předmětem zakázky, nahradí téměř polovinu flotily sanitek čítající 44 aut. Nejstarším, které zdravotníci mají, je devět let. Průměrný věk aut záchranky je ale nižší, činí 5,3 roku.

„Při běžném užívání automobilu pět let asi není moc. U sanitek je tomu ale jinak. Řidiči sanitní vozy prostě nemůžou šetřit, musejí být na místě co nejrychleji. Motory u našich automobilů odcházejí už po čtyřech letech ostrého provozu. Extrémně namáhány jsou i tlumiče, kola. Auta dostávají opravdu na frak,“ řekl už dříve Mareš.

O opotřebení sanitních vozů svědčí podle něj i údaje na tachometru. Sanitky záchranářů z Olomouckého kraje mají v průměru najeto 193 tisíc kilometrů, což odpovídá více než šestatřiceti tisícům kilometrů za rok.

Investice do nových vozů přijde podle odhadů (přesná cena vzejde až z tendru) společně s nákupem mobilního technologického vybavení sanitek na téměř 80 milionů. Z drtivé většiny ji zaplatí evropská dotace.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.