(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Za pole pod budoucím obchvatem úřady zaplatí jako za stavební parcelu

  • 3
Pouze tři majitelé zatím prodali své pozemky pod trasou plánovaného severního obchvatu Prostějova. Celkem je zde přitom okolo 120 vlastníků, a pokud se půdu nepodaří do roku 2018 vykoupit, propadnou evropské dotace a obchvat se stavět nebude. Úřady kvůli tomu za pole nabízí 600 korun za metr čtvereční.

Nabízená výkupní cena je podle lidí z oboru velmi nadstandardní. Za podobnou částku se totiž prodává například půda v průmyslové zóně na východě města nebo některé stavební parcely na Prostějovsku.

„To je skvělá cena. Maximální cena pole, které má dobrou bonitu, je 35 korun. Sám jsem nedávno prodával pole v Čechách pod Kosířem za 26 korun za metr,“ potvrdil Aleš Hájek z prostějovské realitní kanceláře JH reality.

Vysokou cenu chápe. Většinu polí totiž plánovaná spojnice znehodnotí, protože je rozdělí, a úřady tak nemají jinou možnost, jak potřebnou půdu získat, než nabízenou částku nadsadit.

Severní obchvat by měl ulevit věčně přetíženému a zplodinami zamořenému centru Prostějova a odvést z něj část tranzitní dopravy. Jednání o výkupech pozemků se však táhnou bez zjevných výsledků již řadu let.

Město je v kontaktu zhruba s polovinou majitelů všech parcel

Před časem proto město Prostějov a Olomoucký kraj zorganizovaly přímé setkání s vlastníky pozemků.

„Na základě jednání s majiteli jsme obdrželi 39 vyplněných anketních dotazníků. Osm vlastníků souhlasí s prodejem, z toho pět vlastníků požaduje uzavřít smlouvu o budoucí kupní smlouvě a tři vlastníci požadují uzavřít kupní smlouvu,“ sdělila mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

„Dalších jednadvacet vlastníků není dosud rozhodnuto, požadují zaslání návrhů smluv nebo osobní jednání, a deset majitelů souhlasí s podmínkou výkupu celého pozemku nebo vyšší ceny. V minulosti své nemovitosti kraji prodali tři vlastníci,“ dodala.

Podle náměstka primátorky Prostějova Jiřího Pospíšila je důležité především to, že žádný z vlastníků prodej půdy výslovně neodmítl. Město je podle něj v kontaktu se zhruba polovinou všech majitelů. Kromě lidí, kteří přišli na setkání, oslovilo město další vlastníky písemně.

„Důležité je, že garantujeme minimální cenu šest set korun za metr,“ prohlásil Pospíšil.

S výkupy má pomoci speciální kancelář, stále však nefunguje

Opozice však radnici a kraj kritizuje za liknavost a varuje, že konečný termín se rychle blíží a výkupy se nestihnou.

„Severnímu obchvatu se věnuji od roku 2009 a neustále slyším jen sliby. Teď už je potřeba věnovat se výkupům každodenně, a to se neděje. Blíží se termín, a pokud pozemky nebudou vykoupeny, Prostějov zůstane bez obchvatu. Zbytečně se promarnila spousta času,“ je přesvědčen například prostějovský opoziční zastupitel František Filouš.

Náměstek prostějovské primátorky Zdeněk Fišer namítá, že příprava severního obchvatu města je velmi komplikovaná záležitost.

„Je to výjimečná akce, protože vlastníků je hodně,“ přiznal. Když město vykupuje půdu například pod cyklostezkou, má podle něho co do činění třeba s desítkou vlastníků.

„Jednání jsou v takovém případě daleko jednodušší. U obchvatu je to navíc komplikované i tím, že půdu vykupujeme pro kraj,“ vysvětlil náměstek.

Mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová dodala, že kraj obeslal majitele pozemků poprvé už v roce 2009. Následně se však projekt přepracoval, takže bylo nutné většinu vlastníků oslovit znovu.

Prostějovská radnice a kraj vytvořily společnou pracovní skupinu, která bude majetkoprávní přípravy investice koordinovat, a loni v listopadu se domluvily, že zřídí speciální kancelář, jež se bude věnovat pouze výkupům pozemků pod obchvatem. Tento postup se osvědčil při stavbě posledního úseku dálnice D1 v Přerově.

Uběhlo však půl roku a kancelář zatím nefunguje. Severní obchvat Prostějova přijde na čtyři sta milionů korun, z toho částka potřebná na výkupy je připravena v rámci evropského projektu ITI.