Na hlavním železničním koridoru z Olomouce na Prahu, poblíž stanice Štěpánov,...

Na hlavním železničním koridoru z Olomouce na Prahu, poblíž stanice Štěpánov, vypadlo za jízdy z osobního vlaku malé dítě. (24. července 2016) | foto: ZZS OK

Dvouletá dívka zemřela po pádu z nedovřených dveří vlaku, řekla inspekce

  • 69
Dvouletá dívka, která loni v létě vypadla na Olomoucku ze dveří jedoucího rychlíku a na místě zemřela, vypadla z nedovřených dveří, kterými předtím na nádraží na poslední chvíli nastupoval cestující. Vyplývá to z oficiální závěrečné zprávy Drážní inspekce.

Neštěstí se stalo v neděli 24. července v soupravě R884 Galán směřující z Luhačovic do Prahy, a to poblíž obce Hlušovice. Tehdy se uvádělo, že dítě bylo tříleté, ve zprávě Drážní inspekce se mluví o dvouletém dítěti.

„Bezprostředními příčinami události bylo otevření dveří za jízdy, což bylo způsobeno tím, že při odjezdu vlaku ze stanice Olomouc nebyly řádně dovřeny,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Podle vyšetřovatelů dveře nedovřel cestující, jenž necelé půl minuty před rozjetím vlaku na poslední chvíli nastoupil, a o kterém už loni informovala MF DNES (psali jsme zde). Muže si všimla vlakvedoucí i průvodčí, obě nicméně dveře pouze na dálku zkontrolovaly pohledem a ty se jim zdály jako zavřené.

„Proběhla pouze optická kontrola uzavření dveří, nikoliv fyzická přímo u nich,“ konstatoval Drápal s tím, že součástí vyšetřování byly mimo jiné ověřovací pokusy spolehlivosti kontroly dovření dveří pohledem. Zaměstnanci drah byli úspěšní jen v 58 procentech případů.

Neštěstí je souhrou nedbalosti a nešťastných náhod

Ze zprávy vyšetřovatelů vyplývá, že v neštěstí kromě zmíněných faktorů sehrála roli i souhra nešťastných náhod. Obětí nehody se stala dvouletá dívka, se kterou její matka zamířila na záchod krátce po rozjetí vlaku. Společně s ní vzala i další, o dva roky starší dceru.

Když přicházely ke dveřím záchodu, vlak se pohyboval rychlostí kolem 50 kilometrů v hodině a na dveřích nebylo žádným způsobem poznat, že nejsou dostatečné zavřené.

„Matka na WC vstoupila s oběma nezletilými dětmi. Vzhledem k velikosti místnosti, která není určena pro pobyt více cestujících, po vykonání potřeby dvouleté dcery postavila matka tuto dceru na představek u dveří do blízkosti
vstupu na WC. Aby měla nezletilou dceru pod dohledem, ponechala dveře toalety otevřené,“ popisuje zpráva kritickou situaci.

Zatímco se matka otočila, aby dohlížela na záchodě na svou starší dceru, vlak dosáhl rychlosti asi 111 kilometrů v hodině. V tu chvíli nápor vzduchu nedovřené dveře otevřel a dítě stojící poblíž nich následně vypadlo. Na následky zranění na místě zemřelo.

Odpovědnost dál řeší policie

Určit, kdo a jakou odpovědnost za celou situaci ponese, je nyní na policii.

„Naším úkolem je vyšetření události, stanovení příčin a dále určení případných bezpečnostních doporučení, aby se situace neopakovala. Závěrečná zpráva byla předána policii, která řeší trestně-právní otázky,“ řekl Drápal.

Policie zatím své vyšetřování neukončila. „Prověřování stále probíhá,“ uvedla olomoucká policejní mluvčí Irena Urbánková s tím, že se policie plánuje k případu podrobněji vyjádřit na tiskové konferenci ve druhé polovině příštího týdne.

Problém výklopných dveří, které se nechtěně a bez jakékoliv závady mohou stát nebezpečnými jen kvůli nedovření, z kolejí jen tak nezmizí.

„Tyto dveře má přibližně sedm stovek vozů. Nejde o české specifikum, jezdí po celé Evropě a splňují i mezinárodní normy. Jejich vyřazení nebo modernizace, se odvíjí od finančních možností, cena jednoho nového vagonu je mezi 30 až 50 miliony korun,“ nastínil loni v srpnu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Obměnu v hodnotě více než 21 miliard by mohly urychlit evropské dotace, které jsou do roku 2020 k dispozici.

„Ani novější vagony s výsuvnými dveřmi sice nemají signalizaci nedovření či nezablokování dveří, ale riziko této situace je oproti výklopným dveřím výrazně nižší, protože je nezavírají lidé, ale elektropneumatický systém buď na základě signálu vlakvedoucího, nebo při překročení pětikilometrové rychlosti, což redukuje možnost lidské chyby při zavírání,“ shrnul mluvčí.

Mnohem rychleji by navíc mohly zmizet především zhruba dvě stovky vagonů, které systém blokování dveří za jízdy vůbec nemají, ale jsou i tak zařazovány do osobních vlaků. Bezpečnostním předpisům vyhovují, protože i pouhý mechanismus zavření na kliku bez dalšího blokování je považován za dostatečný.