Nová olomoucká výstava zve na sochu považovanou 70 let za zničenou (vlevo) či...

Nová olomoucká výstava zve na sochu považovanou 70 let za zničenou (vlevo) či exponát zapůjčený z pařížského muzea Louvre (vpravo) | foto: koláž iDNES.cz

Olomouc zve na madonu z Louvru i unikát nalezený náhodou v depozitáři

  • 0
V olomouckém Arcidiecézním muzeu začala tento týden unikátní výstava Gotických Madon na lvu. Celkem je zde patnáct soch, z nichž jednu mimořádně zapůjčil pařížský Louvre. A v rámci příprav se podařil i nečekaný objev, neboť depozitáře vydaly také vzácnou sochu považovanou za zničenou.

Výstava Gotické Madony na lvu představuje exponáty z pěti zemí - Francie, Německa, Rakouska, Česka a Polska. A s Polskem souvisí i překvapení, které přinesly přípravy výstavy.

Odborníci totiž v jedné ze soch v depozitáři Muzea umění rozpoznali vzácnou památku slezského sochařství tohoto období - Trůnící Madonu z Nisy, která byla dosud považovaná za zničenou během druhé světové války.

"Není zcela jasné, jak a kdy se socha patřící do okruhu Madon na lvu do Olomouce dostala. Pravděpodobně sem byla převezena z hradu Šternberka, v jehož kapli se údajně v šedesátých letech minulého století nacházela," podotkla k záhadnému nálezu kurátorka výstavy Jana Hrbáčová.

Socha zmizela koncem války. "Zjistili jsme, že byla 12. března 1945 z Polska odvezena v obavě před bombardováním Nisy a uložená ve farním kostele v Javorníku. Její další osudy zatím zůstávají stále zahaleny tajemstvím. Vzápětí po identifikaci jsme zahájili jednání s polským státem, která směřují k jejímu návratu zpět do Polska," dodala.

Muzeum o výstavu usilovalo čtyři roky, přípravy byly náročné

Motiv Madony na lvu byl pro české umění donedávna neznámým pojmem, neboť se vyskytuje především v oblastech dnešního Rakouska, Německa a Polska.

"Změna nastala po objevu dosud neznámé sochy Klosterneuburské Madony na lvu vytvořené Mistrem Michelské Madony, nejvýznamnějším českým řezbářem první poloviny 14. století," vysvětlila kurátorka Hrbáčová.

Exponáty unikátní výstavy

Muzeum umění společně s historikem umění Ivo Hlobilem na organizaci výstavy věnované těmto Madonám pracovalo od roku 2010. Přípravy provázely komplikace a chvíli nebylo jasné, zda se podaří výstavu uskutečnit.

"Jednak bylo náročné sehnat peníze, a pak také vše zajistit logisticky. Vytipovali jsme si tedy partnera, který by nějaké exponáty zapůjčil a zároveň výstavu převzal. Jednání s jedním z mnichovských muzeí nedopadlo, ale ozvalo se Muzeum hornictví a gotiky v rakouském Leogangu s tím, že se do projektu rádi pustí. Výstava tedy bude mít reprízu právě tam," uvedl ředitel muzea Michal Soukup.

Jednotlivé výstavy budou mírně odlišné, nebylo totiž možné vystavit všechny madony z těchto území najednou.

"Některé tedy lidé uvidí jen v Olomouci, další pouze v Leogangu, jiné pak na obou výstavách," doplnil Soukup. Tři z nich - dvě madony z Mnichova a jednu z Polska - nemůže muzeum kvůli špatnému stavu vystavit vůbec.

Unikátem je Madona na lvu z muzea Louvre

Zatímco v Rakousku se zaměří především na Madony ze Salcburského okruhu, v Olomouci si návštěvníci Arcidiecézního muzea prohlédnou kromě Madony Klosterneuburské především exponáty z dnešního Polska, byť ani tady sochy rakouských madon nechybí. Unikátem je pak Madona na lvu zapůjčená z pařížského muzea Louvre.

"Exponáty totiž běžně nepůjčuje a jde tedy o jakousi značku prestiže našeho muzea," řekl ředitel. Nejvíce Madon na lvu se dochovalo na území dnešního Polska, kde jsou v dějinách umění významným fenoménem.

"Celý styl poslední čtvrtiny 14. století nazývají dobou Madon na lvu, je to jejich srdeční záležitost. Některé jsou tak až nyní vůbec poprvé zapůjčeny do zahraničí," popsal historik umění Ivo Hlobil.

Výstavu gotických madon, která potrvá do 11. května, doplňuje i deskový obraz Madony z Veveří z poloviny 14. století, který zapůjčila pražská Národní galerie.

"Je to jedinečný příspěvek pro porovnání k české Madoně na lvu z Klosterneuburgu, rovněž se sbírek Národní galerie, protože prozrazuje úzké vztahy mezi soudobým sochařstvím a malířstvím," řekl Hlobil.