Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z šumperských dílen vyjede na koleje do konce roku 34 nových vozů

  9:56aktualizováno  9:56
Práce pro sto lidí na celý rok. To v šumperské firmě Pars nova znamená přestavba desítek zastaralých osobních vagonů na moderní řídicí vozy. V ty se změní staré a nevyhovující osobní vagony z osmdesátých let, po proměně dostanou zcela novou vizáž.

Nový řídicí vůz 961 šumperské firmy Pars nova. Společnost jich do konce roku vyrobí pro České dráhy více než tři desítky. | foto: Pars nova

Zakázce pro České dráhy už nestojí nic v cestě, Drážní úřad už provoz řídicího vozu pod číselným označením 961 schválil. "Vůz splnil všechny zákonné podmínky a nyní již může vyjet na trať s cestujícími. Pars nova dodá Českým drahám do konce roku čtyřiatřicet objednaných vozů," uvedla mluvčí společnosti Pars nova Michaela Linhartová.

S přestavbou a modernizacemi železničních vozů má šumperská firma mnohaleté zkušenosti. V poslední době zmodernizovala například desítky osobních vozů na soupravy jezdící po regionálních tratích v celé republice pod názvem Regionova.

Řídicí vůz 961

Nejvyšší rychlost: 140 km/h
Hmotnost: 41,1 tun
Šířka: 2,88 m
Výška: 4,23 m
Délka: 24,5 m
Míst k sezení: 70 (12 na sklopných sedačkách)
Míst ke stání: max. 60

České dráhy si vedle vyššího komfortu pro cestující slibují od nových řídicích vozů úspory v provozu a také snadnější manipulaci ve stanicích.

"Díky moderní technologii není nutné přepřahat lokomotivu v cílových nebo v úvraťových stanicích, kde vlak mění směr své jízdy," vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

A jak bude novinka na kolejích vypadat? Původně klasický vagon bude rozdělen na dvě části. V menší sídlí stanoviště strojvedoucího, ze kterého dálkově ovládá celou lokomotivu na opačné straně soupravy, a druhá část je upravena pro cestující.

Vůz nabídne cestujícím zásuvky i vakuové toalety

Nový typ 961 se od svých předchůdců na kolejích liší také řadou vymožeností. Například kvůli vyšší bezpečnosti je průhled na kabině strojvedoucího vybavený speciálním sklem, které odolá i velmi silným nárazům. Oddíl pro cestující je pak plně klimatizovaný, celkem nabízí sedm desítek míst k sezení a prostor pro přepravu jízdních kol, kočárků a také invalidních vozíků.

Minulostí jsou i nevzhledné sedačky kryté koženkou. Pro sezení najdou ve vagonu cestující komfort srovnatelný s moderními rychlíky. Zároveň jsou k dispozici například také elektrické zásuvky či vakuové toalety vybavené přebalovacím pultem.

"Řídicí vůz 961 umožňuje rychlejší obrat soupravy a její kratší pobyt ve stanici. Není už tak potřeba tolik lokomotiv ani obslužného personálu. Snižují se tak provozní náklady a zvyšuje se efektivita osobní železniční dopravy," shrnula největší přínos nových vagonů Šubová.

Své uplatnění najdou řídicí vozy nejen u osobních vlaků, ale také u rychlíků. V rámci Olomouckého kraje se plánuje jejich nasazení na rychlíky z Olomouce do Brna přes Břeclav.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.