Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Začíná boj o první mezikrajské rychlíky, pak dojde na regionální spoje

  • 1
Už za dva roky by na první mezikrajské tratě mohly vyjet vlakové soupravy jiného dopravce než Českých drah. Ministerstvo dopravy chce totiž ještě letos vypsat první výběrová řízení na provozování mezikrajských rychlíků. O regionální spoje v Olomouckém kraji by se pak mělo začít bojovat zhruba do dvou let.

První na řadě jsou rychlíky Olomouce přes Krnov do Opavy. Na ty chce ministerstvo vypsat zakázku ještě letos, takže vítězná firma by zde vyjela v prosinci 2013.

V dalších letech pak budou následovat rychlíkové trasy z Prahy přes Olomouc na Vsetín a Luhačovice, z Brna do Šumperka a z Brna přes Břeclav a Otrokovice do Olomouce.

Ministerstvo si od přivedení konkurence i do regionů slibuje změnu, která nedávno nastala na hlavní železniční trati z Ostravy přes Olomouc do Prahy, kde pendolinům Českých drah začaly tvrdě šlapat na paty žluté rychlíky RegioJetu.

"Určitě je naším hlavním cílem zvýšit komfort cestování. Ve výběrových řízeních však budeme mít i další požadavky. Co se týká například trati z Olomouce do Opavy, musí v Krnově navazovat přípoj na Jeseník," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

České dráhy už v minulosti několik výběrových řízení vyhrály

"České dráhy se do těchto soutěží samozřejmě přihlašují a budou přihlašovat. V Olomouckém kraji se to aktuálně týká právě trati z Olomouce přes Krnov do Opavy," potvrdil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Některá výběrová řízení v Karlovarském a Libereckém kraji již České dráhy v minulosti vyhrály.

Na výběrová řízení se ovšem připravuje i RegioJet. "Je to jediná cesta, jak dostat do regionů kvalitní službu za nižší cenu. Do soutěže o rychlíky na trati z Olomouce do Opavy se určitě přihlásíme. Standardem budou služby, které dnes nabízíme na hlavní trati z Prahy do Ostravy," prohlásil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Jde třeba o noviny či internet.

Kromě toho však olomoucké hejtmanství musí pomalu začít přemýšlet o tom, jak to bude v kraji s železniční dopravou po roce 2019, kdy definitivně končí monopol Českých drah. Tentokrát nepůjde o rychlíky, ale o veškerý vlakový provoz. Bude se jednat o velice komplikovaný systém výběrových řízení a ve hře budou zakázky za stamiliony až miliardy korun.

První soutěže o krajské tratě by měly začít už za dva roky

Soutěže na spoje totiž musí nejprve takzvaně notifikovat Brusel, což trvá zhruba rok. Další rok či dva vezme samotné výběrové řízení a dva až tři roky má mít vybraný dopravce čas na to, aby si mohl připravit vlaky a lidi. První soutěže na by tak kraj měl začít vypisovat již za pouhé dva roky.

"Zatím není jasné, jak se bude soutěžit a jak to bude probíhat. Zda nejprve přijdou na řadu například linky mezi kraji, zda se pak budou soutěžit jednotlivé linky v regionu nebo půjde o celá logická území. Podle toho, jak dopadnou vlaky, se udělají i autobusy," popsal šéf oddělení veřejné dopravy na kraji Jaroslav Tomík.

Vybraní dopravci dostanou regionální železniční trati na starosti na patnáct let. Výjimkou jsou trasy z Olomouce do Nezamyslic a z Šumperku do Zábřehu, kde začnou jezdit nové vlakové soupravy dotované Evropskou unií. Tam se konkurence dopravců projeví se zpožděním pěti let.