Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Zákaz kamionů další obce neprosadily, zamířily by zřejmě zase k sousedům

  • 4
Některé obce na Přerovsku se domohly zákazu vjezdu kamionů přes své silnice. Řidiči těžkých nákladních vozů si přes ně totiž zkracovali cestu nebo se vyhýbali mýtu. Místo návratu na hlavní silnice si však ihned našli jiné trasy a problémy se tak jen přesunuly jinam, kde s nimi zatím bojují marně.

Těžké vozy jezdící po chodníku, po kterém chodí děti do školy, vyvrácené návěsy s nákladem, popraskané zdi domů, zvýšená hlučnost a prašnost. To je jen část problémů, které loni některým obcím v okolí Přerova přinesl zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun na silnici z Prosenic do Kozlovic.

Zatímco v těchto vesnicích se lidem ulevilo, řidiči kamionů si místo toho, aby se vrátili na silnice vyšších tříd, našli novou zkratku. Tranzitní doprava teď trápí především Tučín, Pavlovice u Přerova a Želatovice. Jejich starostové společně hledají možnosti, jak se projíždějících aut zbavit. Zatím marně.

„Potíže s nákladními automobily jsme měli vždycky. Ale namíchlo nás, když si Přerov a Kozlovice vymohly zákaz průjezdu těžkých kamionů. Většina z nich začala jezdit po trase Želatovice, Tučín, Pavlovice. Prakticky tak přehodily problém na jiné obce,“ popsal už loni, kdy potíže začaly, starosta Tučína Jiří Řezníček.

Na konci loňského roku pak napočítali až dvě stovky kamionů projíždějících Tučínem za den.

„Teď jich může být až okolo tří stovek denně. Přitom se jedná o silnice, které na takovou dopravu nejsou stavěné,“ vysvětlil Řezníček.

Kamiony na úzkých vesnických silnicích často bourají

Jedním z dopadů je vyšší nehodovost. „Stává se, že se některý z kamionů při vyhýbání převrátí, kvůli vyjetým krajnicím zase občas nějaké auto sjede do příkopu. Bezpečnost provozu se v obci značně zhoršila. Bohužel do policejních statistik se většina nehod nedostala. Kvůli tomu, že se jedná o nehody se škodou do 100 tisíc korun, je nikdo nehlásí. My jsme se je alespoň snažili zdokumentovat, ať máme důkazy,“ popsal Řezníček.

S množstvím projíždějících aut se zvýšila hlučnost a prašnost, kvůli otřesům zase v domech blízko silnice praskají zdi. Kamiony přitom na zdejších cestách nemají co dělat.

„Jde o komunikace třetí třídy, které mají ze zákona sloužit k propojení obcí a co nejrychlejšímu vyvedení dopravy na silnice vyšších tříd. Nejsou určeny pro tranzitní dopravu. Ta nám vadí především,“ objasnil Řezníček.

Stejného názoru je i starosta Pavlovic u Přerova Vlastimil Bia. „Řidiči tady jezdí často jen proto, aby se vyhnuli mýtným branám nebo městu Přerov, kde by museli čekat na křižovatkách a na světlech,“ nastínil s tím, že v Pavlovicích běžně kamiony při míjení na úzké silnici vjíždějí i na chodník.

„Přitom po něm chodí děti do školy nebo lidé na zastávku,“ řekl Bia.

Od průjezdu kopcovitou obcí neodradí těžké vozy ani ostrá zatáčka u zdejšího kostela, kde občas i havarují.

„Lidé si stěžují, že před svými domy musí sbírat vysypané kamení. Jednou se tady vyvrátil přívěs a místní občan popisoval, že měl dveře ke svému domu zasypané až do půlmetrové výšky vysypaným nákladem kukuřice,“ nastínil Bia.

Zákazy průjezdu kamionů v dalších obcích zatím úřady zamítly

Obce se proto pokusily také prosadit zákaz vjezdu kamionů. Narazily ale u úřadů, pod něž spadají, tedy u Magistrátu v Přerově a Městského úřadu v Lipníku nad Bečvou. V Přerově vydal magistrát záporné vyjádření zejména proto, že se bál, že by kamiony zatížily po zákazu ulice města.

„Pokud by nedošlo k rozptýlení dopravy - s ohledem na omezení průjezdu vozidel nad 12 tun přes Kozlovice - přes uvedené obce, byly by zatíženy silnice vedoucí centrem města. Už teď jsou v určitém čase křižovatky stěží průjezdné. Dokud nebude zbudován obchvat, který by odlehčil dopravu, nelze počítat se zlepšením situace jak v Přerově, tak okolních obcích,“ vysvětlila mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Podobně vidí situaci také v Lipníku nad Bečvou. „Vycházíme z toho, že značná část kamionů, které danými obcemi projíždějí, jezdí z lomu Podhůra. Už teď ale 90 procent těchto vozidel jezdí přes Lipník a Nové Dvory. Kvůli tomu máme poškozené silnice,“ řekl lipnický starosta Miloslav Přikryl.

Požadavkům starostů ale rozumí. „Na zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun mají určitě právo,“ dodal Přikryl.

„Je jasné, že v Přerově a Lipníku vědí, že v případě zákazu by vozidla jezdila přes jejich města. Ale to není náš problém, základem všeho je, že by tento druh dopravy neměl jezdit po silnicích třetí třídy, ale po první a druhé třídě,“ komentoval postoj Přerova a Lipníka pavlovický starosta Vlastimil Bia.

Obce se vzdát nechtějí, pomoc mohou dostat od kraje i policie

Proti vyjádření obou úřadů se obce odvolaly ke krajskému úřadu. Požadavky vesnic navíc podpořila například i Správa silnic Olomouckého kraje. A zdá se, že zastání by mohly mít i na kraji.

„Olomoucký kraj spolupracuje s obcemi, poskytuje jim metodickou pomoc a v tomto konkrétním případě je připraven podílet se i na zajištění dopravního značení v dané lokalitě,“ sdělil tajemník hejtmana Radovan Rašťák.

Vyjít obcím vstříc by podle všeho mohl i přerovský dopravní inspektorát, který původně jejich žádost také zamítl.

„Policie v původním stanovisku nesouhlasila pouze s aktuálně předloženou situací navrženého omezení, neboť nebyla doplněna o skutečnosti, které vyvstaly až v průběhu projednávání této věci,“ řekla policejní mluvčí Irena Urbánková. Inspektorát nyní spolupracuje se starosty při hledání řešení tak, aby na něj současně nedoplatily zase další okolní obce.

„Čekají nás další jednání a uvidíme, jak dopadne naše odvolání u kraje. Pokud nevyjde, uvažujeme o dalších variantách, například že se obrátíme přímo na ministerstvo dopravy nebo na veřejného ochránce práv,“ dodal Jiří Řezníček.