Těžké kamiony už přes Kozlovice nesmí (na snímku směrová značka u Prosenic), začaly jezdit přes sousední obce. Ty proto nyní usilují o stejnou ochranu.

Těžké kamiony už přes Kozlovice nesmí (na snímku směrová značka u Prosenic), začaly jezdit přes sousední obce. Ty proto nyní usilují o stejnou ochranu. | foto: Martin Pjentak, 5plus2.cz

Tři vesnice se snaží vyhnat kamiony, zákaz by mohl začít platit za měsíc

  • 2
Po roce a půl snažení má několik vesnic z Přerovska konečně šanci, že se zbaví kamionů. Nákladní auta jim zhoršují životní prostředí a ničí silnice. Nadějí je nová vyhláška. Pokud k ní nebudou vzneseny připomínky, mohly by obce už začátkem příštího roku osadit zákazové značky pro průjezd vozidel nad 12 tun.

S kamiony bojují od poloviny loňského roku Tučín, Želatovice a Pavlovice u Přerova.

„Po roce a půl našeho snažení je vydána veřejná vyhláška, která nyní visí na úřední desce. Pokud projde bez připomínek, máme šanci, že přerovský magistrát vydá rozhodnutí o zákazu průjezdu automobilů nad 12 tun našimi obcemi,“ informoval starosta Želatovic Zdeněk Dorazil.

Všechny tři zmíněné obce spojily v boji s kamiony své síly. „Byl to dlouhý boj, vždy se našel někdo, kdo nesouhlasil, navíc šlo o časově a administrativně náročný úkol,“ přiblížil želatovický starosta.

Proti byl dlouho Přerov, naopak silničáři souhlasili

Připomínky mělo město Přerov, které se obávalo, že se kamiony přesunou do jeho ulic.

„Pokud by nedošlo k rozptýlení dopravy, byly by zatíženy silnice vedoucí centrem města. Už teď jsou v určitém čase křižovatky stěží průjezdné. Dokud nebude zbudován obchvat, který by odlehčil dopravu, nelze počítat se zlepšením situace ani v Přerově, ani okolních obcích,“ vysvětlila letos v květnu postoj Přerova mluvčí zdejšího magistrátu Lenka Chalupová.

Podporu našly obce naopak u Správy silnic Olomouckého kraje. „Jde o to, že tyto silnice nejsou určeny pro tranzitní dopravu, která by měla jezdit po komunikacích vyšších tříd, a ne po druhé nebo třetí třídě. Tyto silnice nejsou na takovou zátěž stavěny,“ zdůraznil Dorazil.

Dopravní značení vesnice zaplatí ze svého

Návrh na zákaz průjezdu aut nad 12 tuny nyní visí na úředních deskách těchto obcí.

„Návrh opatření obsahuje všechny podklady včetně vyjádření všech dotčených orgánů. Nyní běží třicetidenní lhůta k podání připomínek. Podle toho, zda někdo nějaké vznese, uvidíme, co bude dále,“ informovala Eva Šáchová, vedoucí oddělení dopravně správních agend na přerovském magistrátu.

Pokud vyhláška projde, mohly by obce začátkem příštího roku konečně osadit zákazové značky.

„Je poněkud absurdní, že i když komunikace nepatří nám, ale kraji, budeme muset dopravní značení zajistit na vlastní náklady. Ale stojí nám to za to kvůli ochraně našich obyvatel a jejich majetku před negativními dopady tranzitní dopravy,“ doplnil Dorazil.

Přes obce začaly kamiony jezdit kvůli zákazu u sousedů

Dopravní situace v obcích v okolí Přerova se výrazně zhoršila loni, když se místní části Kozlovice podařilo prosadit zákaz vjezdu automobilů nad 12 tun. Zdejší silnice totiž byla oblíbenou zkratkou kamionů, kudy se vyhýbali mýtným branám. Problém se ale přesunul jinam.

Těžké vozy tak našly novou zkratku právě přes Želatovice, Tučín a Pavlovice u Přerova. V postižených vesnicích se okamžitě začaly množit stížnosti. Kamiony zde poškozují cesty i chodníky, někdy kvůli nepřiměřené jízdě končí v příkopech. Lidé z těsné blízkosti silnic si zase stěžují na hluk, poškozené omítky či na praskající zdi domů kvůli otřesům způsobeným těžkými vozy.

Vesnicím kvůli tomu pomáhá i dopravní policie. „V těchto obcích se dělají pravidelné kontroly zaměřené na nákladní dopravu. Od začátku letošního roku zde proběhlo 13 kontrol a další jsou v rámci běžného výkonu služby. Jsme v úzkém kontaktu s obcemi a úřady, neustále probíhají jednání, jejichž cílem je podpořit požadavky postižených obcí a nalézt optimální řešení na vyloučení zbytné tranzitní nákladní dopravy,“ přiblížila policejní mluvčí Miluše Zajícová.

Pokud by se zákaz nyní nepodařilo prosadit, mohla by pomoci novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která dává obcím větší pravomoci ve věci rozmístění dopravního značení. Například tučínský starosta Jiří Řezníček je ale v této věci skeptický.

„Nebude to tak snadné, aby si obce mohly jen tak říct: tady budeme mít zákaz. Opět budeme muset žádat obce s rozšířenou působností, v našem případě město Přerov, a to znamená, že bychom celou anabázi museli absolvovat znovu,“ míní.