Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zavření podjezdu bolestně připomíná chybějící východní obchvat Olomouce

  4:53aktualizováno  4:53
Právě před týdnem začal v Olomouci velký test nervů. Na jedné z klíčových tepen, výpadovce na Šternberk, je totiž kvůli opravám uzavřen podjezd. Zácpy, které se tu místy tvoří, znovu připomněly řidičům i obyvatelům čtvrtí Chválkovice, Pavlovičky a Hodolany, jak moc městu chybí východní obchvat.

Uzavření klíčového železničního podjezdu připomnělo řidičům v kolonách i obyvatelům východní části Olomouce jak moc chybí obchvat, takzvaná východní tangenta. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Ve frekventované ulici U podjezdu, takzvaném pavlovickém podjezdu, platí úplná uzavírka. Správa železniční dopravní cesty tady totiž opravuje železniční nadjezd. Stavbou, která souvisí s komplexní rekonstrukcí železniční stanice na hlavním nádraží, projedou pouze autobusy městské hromadné dopravy.

K této opravě se ovšem navíc přidaly další práce, a to na ulici Pavlovické. Kvůli výstavbě nového nákupního parku tady dělníci musejí posunout tramvajovou zastávku, postavit přechod pro chodce se středovým ostrůvkem a vybudovat také nový odbočovací pruh. Uzavírka zde potrvá do 22. června. Uzavírky komplikují přitom život nejen řidičům, ale také obyvatelům Chválkovic a lidem, kteří tady podnikají.

„Občas se tu doprava úplně zastaví. Naši technici mají kvůli uzavírkám problémy dostat se včas na zakázky,“ řekla například Pavlína Kirstová, která na Chválkovické pracuje v servisu vestavných spotřebičů.

I když na mapě to na první pohled vypadá, že uzavírka pavlovického podjezdu odřízla Chválkovice od centra města a ulevila této čtvrti od léta trvající dopravní zátěže, není tomu tak.

„Klid tu paradoxně ani teď nemáme. Od Šternberka projedou auta celými Chválkovicemi až po pavlovický podjezd. Místní, kteří se potřebují dostat z města do Bohuňovic nebo Dolan, využívají objížďku přes Bělidla a pak se stejně napojí na Chválkovickou,“ popsal předseda komise městské části Chválkovice Bohumil Šíp.

Obchvat by ulevil lidem z několika čtvrtí. Stále však není

Co se týče dopravy, jsou Chválkovice asi nejvíce zkoušenou čtvrtí Olomouce. Za běžných podmínek tudy projedou až dvě desítky tisíc aut denně a odborníci už před několika lety varovali, že zhruba do roku 2020 se tu provoz úplně zastaví. Jediné, co tuto městskou část zbaví nadměrného hluku, je východní tangenta.

Kudy jet

Kvůli uzavření klíčového železničního podjezdu na výpadovce na Šternberk čeká řidiče v Olomouci dlouhá objížďka.

Kvůli uzavření podjezdu čeká řidiče dlouhá objížďka. (pro zvětšení mapky klikněte).

Příjezd do města je možný po ulici Pavlovická a dále ulicí Dr. Milady Horákové nebo na Hodolanskou křižovatku.

Výjezd z města směřuje přes ulici Lazeckou na Chomoutov nebo přes Hodolanskou křižovatku na Bystrovany, Droždín a Samotišky.

Řidiči mohou projet také přes Hodolany a Bělidla okolo tiskárny MAFRA po ulici J. V. Pavelky, Libušina, U Panelárny a na semafor v křižovatce U Pily.

(zdroj: Krajské ředitelství Policie ČR)

Silnice první třídy je evergreenem už mnoha státních reprezentací i radničních koalic. Tlačit na její výstavbu chce i současné vedení Olomouce - východní obchvat se dostal mezi priority v programovém prohlášení městské rady.

„Problém východní tangenty tkví v tom, že nebude financována z prostředků města Olomouce, ale státního rozpočtu. Všichni se snažíme vyvinout maximální politický tlak, aby tato komunikace byla zařazena mezi priority Ředitelství silnic a dálnic a aby byla postavena do roku 2020,“ prohlásil investiční náměstek primátora Martin Major.

Sedm a půl kilometru dlouhá východní část obchvatu Olomouce uleví nejen obyvatelům Chválkovic, ale také lidem ve čtvrtích Pavlovičky a Týneček. Tangenta bude začínat u Olympie, mine Holici, povede kolem Hodolan a za Týnečkem se napojí na silnici na Šternberk.

Cestu ke stavbě naposledy zkomplikoval někdejší ministr dopravy Vít Bárta. Silnice, na kterou už Ředitelství silnic a dálnic připravovalo projekt, se v roce 2011 nedostala do jeho takzvané superstrategie - tedy na seznam staveb, které mají prioritu. Kvůli tomuto dokumentu přestal stát kolem tangenty cokoliv podnikat.

Příprava podobných staveb trvá průměrně dvanáct let

Nyní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že na nové přípravě stavby pracuje už od loňska. Spolu s východní tangentou připravuje také stavbu silnice I/46 Týneček-Šternberk.

„Jakmile jsme loni dostali pokyn k obnovení přípravy stavby, ihned jsme zadali první krok - zpracování záměru projektu včetně ekonomického vyhodnocení. Záměr byl dokončen v březnu letošního roku a poté byl předložen na Státní fond dopravní infrastruktury k oponentuře. Následně bude předložen centrální komisi Ministerstva dopravy ČR ke schválení,“ popsala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Ekonomické hodnocení obou staveb vyšlo kladně, proto může ŘSD pokračovat v přípravách.

„Aktuálně jsou dokončeny veřejné soutěže na geodetické zaměření stavby, předběžný geologický průzkum a posouzení vlivu stavby na životní prostředí, takzvanou EIA,“ doplnila Ledvinová. Jak mluvčí však sama upozornila, příprava stavby je na samém začátku.

„Průměrná délka přípravy a realizace obdobných liniových staveb u nás je dvanáct roků. Protože se ale jedná o komunikaci, kterou zařadilo ministerstvo dopravy mezi priority, budeme vyvíjet maximální úsilí o zkrácení této lhůty,“ poznamenala.

ŘSD: Město si za oddálení stavby může částečně samo

Podle ŘSD oddálilo výstavbu východní tangenty i samo město, a to když před deseti lety změnilo územní plán a tím i trasu obchvatu. Původně měla tangenta vést přes Holici a Hodolany, ale proti se postavili zdejší obyvatelé. Město si nakonec prosadilo vzdálenější variantu, která povede poblíž obce Bystrovany.

„Příprava, která byla do té doby realizována a stála nemálo finančních prostředků a úsilí, byla zmařena. To byl jeden z důvodů, proč v dalších letech vypadla východní tangenta ze seznamu priorit ministerstva dopravy,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Obyvatelé Chválkovic nadšením neplýtvají. Všechny nové sliby berou raději s rezervou.

„Priority se neustále mění a myslím, že i dnes jsou jinde než tady u nás. Místní lidé už si pomalu zvykají, že žijí u frekventované silnice, která je v době špiček velmi obtížně sjízdná,“ tvrdí předseda komise této městské části Bohumil Šíp.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.