Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staré motoráky najely už miliony kilometrů, teď dostanou „autopilota“

  6:01aktualizováno  6:01
Trojice starých motoráků, které poslední roky jezdily na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou, mohou přispět k dosažení velkého milníku české železniční dopravy – souprav bez strojvedoucího. K testování novinky pro regionální vlaky je odkoupila společnost AŽD Praha.

Motorový vůz, jenž jezdil na privátní trati Železnice Desná. Nyní na speciálním polygonu společnosti AŽD Praha poslouží k otestování technologie budoucnosti - provozu bez strojvedoucího. | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Na první pohled by je s moderními technologiemi těžko někdo spojoval. A přece. Staré motoráky Železnice Desná poslouží k testování nového systému, na jehož vývoji se nyní pracuje a díky němuž budou vlaky v budoucnu jezdit na otevřené trati bez strojvůdců.

Společnost AŽD Praha, která motoráky za tímto účelem koupila, chce vše stihnout do roku 2020. Stala by se tak vůbec prvním výrobcem obdobné technologie v Evropě.

Firma věnující se mimo jiné vývoji a výrobě zabezpečovacích technologií pro železnici zaplatila za tři motorové vozy řady 810 a dva přívěsné vozy řady 010 celkem 6,76 milionu korun.

Po prohlídce a případných opravách je nový majitel také přelakuje, neboť stále ještě nesou barvy bývalého provozovatele Železnice Desná – společnosti Arriva. Do provozu by nicméně mohly vyrazit klidně hned, neboť mají stále platné technické kontroly a revize.

AŽD s nimi má ale jiné plány. Vozy přesune na své nové zkušební polygony, jež vytváří v Čechách z tratí Čížkovice – Obrnice a Dolní Bousov – Kopidlno. Nainstaluje do nich vyvíjené technologie určené k testování, které je v běžném provozu na veřejných tratích velmi problematické či zcela nemožné.

„Jde například o systém určený pro regionální vlaky, které budou na širé trati jezdit bez strojvedoucích. Právě tento systém chceme vyvinout již do roku 2020, a tak bychom se stali vůbec prvním evropským výrobcem obdobné technologie. Zatím totiž existují vlaky či metro bez strojvedoucích pouze v uzavřeném prostoru. Zajímavé budou také nové technologie s využitím velmi přesného satelitního systému Galileo,“ nastínil generální ředitel firmy AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Vozy pochází z let 1977 až 1981. Dodnes jsou spolehlivé

Svazek obcí údolí Desné prodával motoráky proto, že se na regionální trasu vrací České dráhy s vlastními soupravami.

Svazek se jí ujal poté, co povodněmi roku 1997 silně poničenou trať dopravce odmítl obnovit, a ta se tak následně stala první privátní tratí v Česku. V roce 2015 se pak dokonce dočkala nákladné elektrifikace za 475 milionů korun.

„Jsme jednoznačně spokojeni – jak už z pohledu ceny, tak rychlosti, s jakou se podařilo vozy prodat,“ komentoval dohodu předseda svazku Pavel Žerníček.

Podle něj zatím není rozhodnuto, na co přesně peníze použijí, pravděpodobně ale půjde o investici zpět do železnice. Jednou z možností je například dobudování informačního systému, který zatím mají jen železniční stanice, ale ne zastávky.

Tři motorové vozy vyrobené v letech 1977 až 1981 mají najeto téměř tři miliony kilometrů, přesto na každý mělo sdružení čtyři až pět zájemců. Mají totiž pověst spolehlivých a levných strojů.

„Jsou jednoduché konstrukce, což umožňuje snadnou obsluhu a údržbu, a jsou poměrně lehké, takže mají nižší spotřebu než jiné srovnatelné vozy – a i po desítkách let jsou velmi spolehlivé,“ shrnul David Rektor z odboru kolejových vozidel Českých drah.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.