Turisté vystupují v Koutech nad Desnou z vlaku. Protože je trať privátní a pro obce její provoz zajišťuje soukromý dopravce, stávka se jí nedotkla.

Turisté vystupují v Koutech nad Desnou z vlaku. Protože je trať privátní a pro obce její provoz zajišťuje soukromý dopravce, stávka se jí nedotkla. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Železnice stávkuje? To je divné, vždyť vlak jede, divili se Němci

  • 0
Minimálně na jedné trati i přes stávku vlaky ve čtvrtek vyjely. Spoje mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou jezdily i přes protesty železničních odborů podle obvyklých jízdních řádů. Trať je totiž privátní a patří Svazku obcí v údolí Desné. Stávka se tak trasy až na jedinou výjimku nijak nedotkla.

Zatímco na šumperském nádraží bylo pusto a na kolejích stálo několik prázdných osobních vlaků, o pár kilometrů dál v Petrově už železniční doprava normálně fungovala.

Privátní železnice Desná ze Šumperka do Koutů nad Desnou patřící Svazku obcí údolí Desné totiž jezdila podle jízdního řádu jako jindy. Jen s tím rozdílem, že mezi Petrovem nad Desnou a Šumperkem přepravovaly cestující autobusy, protože stávkující drážní zaměstnanci neobsluhovali šumperské nádraží.

Na zastávku v Koutech nad Desnou přijel dopolední vlak před půl jedenáctou přesně podle jízdního řádu. Přijeli s ním pouze turisté.

"U vás se dnes na železnici stávkuje? To je zvláštní, že vlak jede," podivoval se jeden z německých turistů, kteří jeli z Velkých Losin do Koutů nad Desnou, takže problém s výlukou mezi Šumperkem a Petrovem vůbec nezaznamenali. Se stávkou státních železnicích nebude mít problém. "Vracíme se domů až za několik dní a to už doufám nikdo stávkovat nebude," podotkl Němec, který s manželkou cestuje po Jeseníkách.

Odboráři Veolie vylepili do vagonů plakáty a vyjeli

Privátní dráhu provozuje pro obce společnost Veolia transport Morava a její zaměstnanci se do stávky nezapojili. "My jsme se se zaměstnanci dohodli, že nebudou stávkovat. Jejich podmínka byla, aby mohli ve vlacích vylepit plakáty, že souhlasí s požadavky odborů. Na takovou podmínku bylo možné přistoupit," sdělil šéf železniční dopravy společnosti Veolia Štefan Bernáth.

Podle něj ale nepříjemnou komplikaci způsobily České dráhy, které neobsluhovaly šumperské nádraží. "Dráhy nás proto odmítly pustit na jejich nádraží. Kvůli tomu jsme museli úsek mezi Petrovem a Šumperkem obsluhovat náhradními autobusy," vysvětlil Bernáth.

,