Nástupiště přerovského nádraží.

Nástupiště přerovského nádraží. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Nové zastávky v Přerově: Dluhonice padly, Předmostí v naději

  • 4
O zřízení dvou nových železničních zastávek ve svých místních částech Předmostí a Dluhonice již několik let usiluje město Přerov. O jedné z nich je již definitivně rozhodnuto: v Dluhonicích zastávka nebude. V nejistotě je zatím i druhá v Předmostí, o jejím osudu rozhodne ekonomická analýza.

O vybudování obou železničních zastávek se uvažovalo jako o možné součásti další etapy rekonstrukce přerovského železničního uzlu.

„V rámci aktualizace přípravné dokumentace pro tuto stavbu zpracujeme pouze lokalitu Přerov-Předmostí, a to ve dvou variantách – bez a se zastávkou – včetně ekonomického hodnocení a přepravní prognózy. Poté, co ministerstvo dopravy obě varianty vyhodnotí, rozhodne se o dalším postupu,“ informoval Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

O výstavbě zastávky v Dluhonicích SŽDC v současné době neuvažuje. „Zastávka v Dluhonicích by podle vyjádření Správy železniční dopravní cesty byla neekonomická z hlediska nákladů v poměru k tomu, kolik by jí využívalo cestujících,“ objasnil náměstek přerovského primátora Pavel Košutek.

Přiblížil i další problémy, které vybudování zastávky v Dluhonicích brání. „Z provozního hlediska se jedná o jeden z nejzatíženějších úseků v republice. Když se každý rok připravuje grafikon železniční dopravy, jako první se vždy zpracovává pořadí vlaků u Dluhonic, a podle toho, kolik tento úsek zvládne, se pokračuje navazujícími úseky na Olomouc a Ostravu. Pokud by v tomto místě byla zastávka, znamenalo by to další komplikace,“ uvedl Košutek.

Žluté rychlíky mezi Ostravou a Prahou zatím Přerov míjejí

U Předmostí se zatím zpracovává projekt se zastávkou, i bez ní. Určitě v něm ale chybí cyklistický podjezd, který by zde město Přerov rádo mělo.

„V aktuální přípravné dokumentaci bude zpracována pouze koordinace s budoucím mostním objektem cyklostezky pod železniční tratí bez navazujících konstrukcí tak, aby v případě, že se město rozhodne postavit podjezd z vlastních zdrojů, nebyla tato možnost naší stavbou znemožněna,“ uvedl Illiaš.

O zřízení železniční zastávky v Předmostí přitom město uvažuje už více než deset let. Obyvatelům lidnatého sídliště na periferii Přerova by usnadnila cestování do školy a do zaměstnání. A lépe by se díky železnici dostávali i do centra Přerova.

O využívání zastávky v Předmostí projevila v rámci příprav zájem také společnost Student Agency, která provozuje rychlíky RegioJet. Ty, které jezdí na trase mezi Ostravou a Prahou, zatím v Přerově nestavěly. Musely by totiž na přerovském nádraží přepřahat lokomotivu, což by pro vlaky znamenalo značné zdržení.

Tento problém by ale se zastávkou v Předmostí odpadl. „Pokud by vznikla takováto zastávka, která by umožňovala zastavovat v Přerově vlakům na trase Praha–Ostrava, případně až Košice, aniž by musely zajíždět na přerovské nádraží, určitě by na ní naše spoje zastavovaly. Přerov je významné sídlo a máme zájem zahrnout je do našich tras. Určitě by to uvítali i obyvatelé města, kterým by se tam výrazně rozšířila nabídka spojení. Je ale na SŽDC a městu Přerov, aby se na tomto řešení domluvily,“ uvedl mluvčí společnosti Student Agency Aleš Ondrůj.

Od prosince přitom v Přerově žluté vlaky zastavovat budou, pouze však na trase Praha–Zlín.

K zastávce v Předmostí by se ministerstvo dopravy mělo vyjádřit v prvním čtvrtletí příštího roku. „Zahájení druhé etapy rekonstrukce železničního uzlu Přerov předpokládáme v srpnu roku 2018, trvat by měla do konce roku 2020,“ doplnil Illiaš.


Témata: Olomoucký kraj