Vláda potvrdila, že se Železnice Desná dočká elektrizace. Ta bude stát zhruba 418 milionů korun a hotová má být do roku 2016.

Vláda potvrdila, že se Železnice Desná dočká elektrizace. Ta bude stát zhruba 418 milionů korun a hotová má být do roku 2016. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Stát kývl na elektrizaci tratě do Koutů nad Desnou, přijde na 418 milionů

  • 39
Ambiciózní plán na elektrifikaci soukromé Železnice Desná už nezůstane jen na papíře. Na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjedou elektrické vlaky nejpozději v roce 2016. Nahradí tak neekologické dieselové soupravy. Elektrizaci za 418 milionů pomohou zaplatit evropské dotace.

"Jsme rádi, že stát náš projekt odsouhlasil. O elektrizaci jsme usilovali už řadu let," uvedl starosta Rapotína Pavel Žerníček, předseda Svazku obcí údolí Desné, který regionální trať vlastní. Podle něj se díky tomu trať posune nahoru.

"Zvýší se komfort cestujících a elektrizace nám umožní zkrátit jízdní doby, protože elektrický pohon umožní vlakům jezdit vyšší rychlostí," vysvětlil Žerníček.

Doba, za kterou vlaky dojedou ze Šumperka do Koutů nad Desnou, se zkrátí téměř na polovinu - z 35 minut na pouhých 19. Elektrizace také umožní pustit do Koutů dálkové vlaky, a to včetně rychlíků, takže lidé nebudou muset přestupovat.

"Myslím, že tento komfort přivítají jak turisté jezdící do Jeseníků, tak lidé dojíždějící do zaměstnání," míní Žerníček.

"Když lidé pojedou například z Olomouce nebo Brna až do Koutů bez přestupů, nechají rádi auto doma a věřím, že jich přijede i víc," souhlasí například ředitel lyžařského areálu Kouty nad Desnou Petr Marek.

S přestavbou by se mělo začít nejpozději příští rok

Elektrizace Železnice Desná vyjde na 418 milionů korun. "Z toho 85 procent zaplatí Evropská unie a zbytek půjde ze státního rozpočtu prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

To mělo k trati dvě zásadní podmínky. Svazek musel předložit projekt, který počítá s dokončením stavby do závěru roku 2015. Druhá podmínka byla, aby Olomoucký kraj a Svazek obcí údolí Desná na trati dlouhodobě objednávaly osobní dopravu.

"Obě podmínky byly splněny, a navíc doprava na této trati bude ekologičtější, proto centrální komise ministerstva projekt doporučila," vysvětlil Novák.

Žerníček je přesvědčen, že termín dokončení stavby Svazek obcí údolí Desné dodrží. "Chtěli bychom začít stavět nejpozději v polovině příštího roku a práce by měly trvat zhruba rok," odhadl.

Další na řadě je protažení tratě až k lyžařskému areálu

Elektrifikací trati však ambiciózní plány svazku obcí nekončí. Už několik let se snaží dosáhnout také prodloužení trati v Koutech zhruba o jeden kilometr tak, aby končila až u nového lyžařského areálu.

"Elektrizace se bude dělat tak, aby bylo možné bez problémů navázat další úsek. Ten je ale stavebně velmi náročný, a navíc vede chráněným územím. Předpokládám, že se k projektu vrátíme zhruba v roce 2018," podotkl Žerníček.

Železniční trať Šumperk - Kouty nad Desnou je příkladem toho, jak odhodlání místních může zachránit už odepsanou věc. Trať totiž poničila povodeň v roce 1997 tak, že hrozil její zánik. České dráhy ji navíc už dlouho před záplavami označily za ztrátovou a neperspektivní, takže neměla téměř žádnou budoucnost.

Obce ležící podél trati se však s koncem železnice nechtěly smířit. Vznikl tak Svazek obcí údolí Desné, kterému se podařilo doslova nemožné - převzal zničenou trať, dokázal na její obnovu sehnat peníze a později ji získal do svého majetku.

Do poloviny roku 1999 byla trať opravena a od té doby vlaky mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou přepravily miliony cestujících (více o příběhu trati zde).