Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trať kdysi přinášela do hor prosperitu, kvůli elektrifikaci jí hrozí zánik

  11:53aktualizováno  11:53
Nad železnicí z Petrova do Sobotína na Šumpersku visí otazník. Po dokončení probíhající elektrifikace páteřní trati Šumperk-Kouty totiž možná vlaky do Sobotína úplně přestanou jezdit. Zhruba dvoukilometrový úsek byl přitom kdysi pro region mimořádně důležitý.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Z dnešního pohledu „minitrať“ byla po položení kolejí ze Zábřehu do Sobotína v roce 1871 mimořádně důležitá. Končila totiž u sobotínských železáren patřících slavné podnikatelské dvojici bratří Kleinů. Celou trať ze Zábřeha do Sobotína potřebovali jak pro zásobování surovinami, tak pro transport výrobků do vnitrozemí.

Dnes je ale úsek Petrov-Sobotín jen nevýznamnou přípojkou. Její důležitost navíc ještě klesne po elektrifikaci trati Šumperk - Kouty nad Desnou, ke které zajišťuje přípoj pro cestující ze Sobotína. Elektrifikace bude dokončena v polovině příštího roku a poté dojde na „petrovské“ přípojce k výraznému omezení železniční dopravy a do budoucna není vyloučeno ani její úplné zrušení.

Trať po povodních zachránily obce

Trať ze Zábřeha do Sobotína byla postavena počátkem osmdesátých let 19. století na popud bratří Kleinů, kteří v Sobotíně vybudovali velké železárny. Dnes je z ní důležitá trať Zábřeh-Šumperk a úsek Šumperk-Petrov. Odbočka z Petrova na Sobotín ale později ztratila na významu a zásadnější se stalo pokračování trati z Petrova do Koutů, především kvůli rozvoji turistiky v Jeseníkách.

Až do povodní v červenci roku 1997 zde zajišťovaly provoz České dráhy. Záplavy ale tehdy poničily nejen trať mezi Šumperkem a Kouty, ale také odbočku do Sobotína. Dráhy trať odepsaly jako neperspektivní, obce podél trati se s tím však odmítly smířit a založily Svazek obcí údolí Desné. Zdevastovanou trať získaly do svého majetku a poté se jim podařilo i díky dotacím trať obnovit.

„Vlaky mezi Petrovem a Sobotínem budou po dokončení elektrifikace trati Šumperk-Kouty jezdit na rozdíl od současnosti pouze o víkendech a o prázdninách. Mimo tyto dny budou nahrazeny autobusovou dopravou, protože vlaková doprava by tam byla neekonomická. Lidé tak nemusí mít obavy ze zhoršení dopravní obslužnosti,“ uvedl šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Svazku patří jak trať Šumperk-Kouty, tak odbočka z Petrova na Sobotín. Ten rozhodl, že přímé vlaky ze Sobotína do Šumperka už nebudou vůbec jezdit. Podle Žerníčka by to bylo příliš nákladné a navíc technicky velmi obtížné.

„Na trati Šumperk-Kouty, která je nyní páteřní, se po elektrifikaci zvýší frekvence spojů. Lidé tak budou muset v Petrově ve směru na Sobotín nebo ze Sobotína přestupovat vždy,“ vysvětlil.

Svazek ve spolupráci s krajským koordinátorem dopravy chce zatím vlaky mezi Petrovem a Sobotínem zachovat, byť ve velmi redukované formě.

„Nedá se říct, že by byly tyto vlaky o víkendech nebo prázdninách více vytížené. Zatím jsme se ale dohodli na tomto kompromisním řešení. Dál uvidíme. Pokud by ale i víkendové a prázdninové vlakové spoje Petrov-Sobotín měly být do budoucna příliš ztrátové, může trať skončit úplně,“ nevyloučil Žerníček.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.