Silák a rekordman Ladislav Hanzel dokázal například v roce 2004 popotáhnout lokomotivu o hmotnosti 88 tun přivázanou na jehly zasunuté pod kůži na zádech. | foto: Jaroslav Švanda, MF DNES

Zemřel rekordman Hanzel, který utáhl tank, šest lokomotiv i lodě

  • 8
Česko přišlo o jednoho z nejznámějších silových rekordmanů. Držitel třiceti pěti zápisů v Guinessově knize rekordů Ladislav Hanzel, který mimo jiné utáhl tank, šest lokomotiv o celkové hmotnosti 528 tun či dokonce dvakrát tolik vážící soupravu plavidel, kvůli osobním a finančním problémům spáchal sebevraždu.

„Snažili jsme se, aby se jeho situace zlepšila a mohl vystupovat na více akcích. Aby se mu dařilo a jeho pohled na život byl optimističtější. Bohužel ho dostalo do špatné životní situace to, že mu zaměstnavatel nezaplatil, a to za poměrně dlouhou dobu. Problémy se pak táhly delší čas,“ uvedla Gabriela Pokorná z agentury Chabi production, s níž silák spolupracoval na obnovení své kariéry.

Finanční a také osobní problémy nakonec jednašedesátiletý Hanzel, který žil v posledních letech v Brodku u Přerova, nezvládl a v závěru minulého týdne spáchal sebevraždu.

Mezi jeho nejznámější rekordy patřilo především tahání velké zátěže. V roce 1997 popotáhl tank o hmotnosti 41,5 tuny na vzdálenost pět metrů, roztlačil hlavou lokomotivu vážící 64 tun či posunul stejným způsobem o sedm metrů dvě motorové lokomotivy o celkové hmotnosti 128 tun. Výkony pak v tomtéž roce korunoval tím, že popotáhl šest zapřažených lokomotiv představujících 528 tun.

Popotáhl soupravu plavidel o hmotnosti 1 123 tun

O dva roky později pak na pískovně v Nákle na Olomoucku dokázal o osm metrů popotáhnout soupravu plavidel o celkové hmotnosti neuvěřitelných 1 123 tun. Tím prakticky vyčerpal možnosti v dosahování podobných rekordů, kdy bylo možné připravit na malém prostoru těžké dopravní prostředky.

„Chtěl jsem ještě zkusit v povrchových dolech táhnout pásový zakladač, který váží 1 548 tun, ale chtěli za to osm milionů korun,“ nastínil v roce 2010 pro magazín E15, proč se rekord z pískovny nepodařilo pokořit.

V tahání pokračoval, ovšem tentokrát byla zátěž připevněna na jehly zasunuté pod kůži na zádech. Tímto způsobem dokázal například popotáhnout na vzdálenost více než čtyř metrů lokomotivu o hmotnosti 88 tun.

Z jiných rekordů se pak také například nechal stokrát přejet terénní motorkou, zatímco ležel na fakírském loži s téměř tisícovkou hřebů. Mezi běžné prvky jeho show patřilo zatloukání hřebíků holou rukou, trhání telefonních seznamů či rozbíjení 120 kilogramů vážícího betonového obrubníku na jeho hlavě.