Zima dala silnicím zabrat, děr je více než v minulých letech. Silničářům navíc kvůli ní na opravy zřejmě nebudou mít ve stávajícím rozpočtu dost peněz. (Ilustrační snímek)

Zima dala silnicím zabrat, děr je více než v minulých letech. Silničářům navíc kvůli ní na opravy zřejmě nebudou mít ve stávajícím rozpočtu dost peněz. (Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Cesty Olomouckého kraje jsou plné děr, peníze na opravy nebudou stačit

  • 0
Silnice v Olomouckém kraji teď vypadají pravděpodobně nejhůř za poslední roky. Výtluky na řidiče číhají od silnic nejnižší třídy až po "jedničky". Zima s častými změnami počasí a výraznými výkyvy teplot ničení silnic nahrává. Silničáři přitom budou mít na opravy méně peněz než v jiných letech.

"Střídání teplot je letos velmi časté, takže výtluků je víc než minulé zimy a do konce zimního období se situace ještě zhorší," soudí šéf Správy silnic Olomouckého kraje (SSOK) Drahomír Babnič.

Do oprav cest se silničáři pustí až po zimě, už teď je ale jasné, že letos budou mít mnohem méně peněz než v jiných letech.

"Peníze na zimní údržbu a peníze na opravy jsou spojité nádoby. Nejvíc oprav mohou silničáři udělat tehdy, když jim zbudou peníze ze zimní údržby. Jenže ta je letos extrémně drahá a výtluků je kvůli střídání počasí spousta, takže kraj bude muset zřejmě na opravy přidat peníze," míní náměstek hejtmana Alois Mačák, který zodpovídá za dopravu. Více peněz ale bude zřejmě možné přidat až v létě.

"Hospodaření kraje skončilo loni přebytkem, který ale bude možné vyčíslit až v dubnu. V té době už budeme zhruba vědět, kolik bude potřeba silničářům přidat na opravy silnic, a budeme se bavit, kolik bude možné z přebytku uvolnit na opravy komunikací," vysvětlil Mačák.

Silničáři používají na opravy spíše studenou směs

Silničáři se výtluky obvykle zabývají až v době, kdy nemají práci s likvidací sněhu nebo námrazy na vozovkách.

"My většinou opravujeme studenou směsí. Využíváme také teplou metodu, ale ani to není všelék, především na frekventovaných komunikacích s velkým provozem těžkých nákladních aut," upozornil Babnič.

Problémy s výtluky ale mají i obce, které spravují síť místních komunikací. A třeba v Loučné nad Desnou si teplou metodu pochvalují.

"V letech 2010 a 2011 jsme si nechali opravit výtluky takzvanou teplou cestou. Mohu říct, že to, co firma opravila, je dodnes v pořádku. Navíc v minulých dvou letech nebyl zásadnější problém s novými výtluky, takže jsme tyto služby nepotřebovali," uvedl starosta Pavel Martínek. Obec přišlo kvalitní "zalepení" výtluků na zhruba půl milionu korun.

"Samozřejmě pokud se objeví v příštích letech větší počet výtluků, budeme zvažovat, zda je zase nenechat opravit za tepla. Je to dražší, ale pokud je životnost v našich podmínkách několik let, tak se to vyplatí," doplnil starosta.

O náhradu škodu za poničené auto zatím letos nikdo nežádal

Ačkoliv je stav mnoha frekventovaných tras mizerný, na správce většiny silnic v regionu se ještě neobrátil ani jeden řidič, jenž by žádal náhradu škody za auto poničené najetím do výtluku.

"Oficiální žádost o náhradu škody včetně potřebné dokumentace tuto zimu ještě nepřišla," potvrdil Babnič.

Zřejmě také proto, že přimět správce cesty k úhradě škody je velmi těžké. "Hlavní podmínkou uplatnění nároku na náhradu škody je nepředvídatelnost závady," sdělil expert na dopravní právo Michal Dlabola.

Řidič navíc musí prokázat, že rychlost přizpůsobil stavu vozovky a celou situaci podrobeně zadokumentovat.