Rychlostní silnice R46 na okraji Olomouce.

Rychlostní silnice R46 na okraji Olomouce. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Od ledna se bude jezdit rychleji, pro „Hanáckou dálnici“ R46 to neplatí

  • 2
Jednodušší značení a větší komfort pro řidiče přinese nové pojetí dálniční sítě. Od ledna 2016 se tak na několika silničních úsecích v Olomouckém kraji bude jezdit rychleji. Pro takzvanou Hanáckou dálnici mezi Olomoucí a Prostějovem to ale neplatí, stotřicítka se na ni nevrátí.

Změny nastanou v rámci takzvané nové dálniční sítě. V dálnici se změní například také rychlostní silnice mezi Olomoucí a Prostějovem. Zvýšení rychlosti to ale v tomto případě nepřinese, na takzvané Hanácké dálnici zůstanou kvůli bezpečnosti zachovaná současná omezení.

„Změnou zákona o pozemních komunikacích se od roku 2016 ruší kategorie rychlostních silnic, které se převádějí do kategorie dálnic se stejným režimem zpoplatnění,“ přiblížil novinku, o níž se hovoří již několik let, mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Značka silnice pro motorová vozidla tak bude nově uvolněna pro některé silnice I. třídy, na kterých je bezpečné zvýšit maximální rychlost z 90 na 110 kilometrů v hodině.

„Nové pojetí dálniční sítě přinese jednodušší značení a větší komfort pro řidiče díky zvýšení rychlosti na sto deset kilometrů v hodině na vybraných úsecích silnic I. třídy,“ doplnil Neusar.

Zřejmě nejdebatovanějším úsekem v Olomouckém kraji je dnešní silnice R46 mezi Olomoucí a Prostějovem, takzvaná Hanácká dálnice. V současné době se jedná o rychlostní silnici, která nyní nahrazuje chybějící poslední úseky dálnice D1 na trase mezi Prahou a Ostravou.

Od ledna se tato komunikace stane dálnicí oficiálně. Zklamaní ale budou mnozí řidiči, kteří doufají, že po ní budou moci opět jezdit stotřicítkou. Na silnici totiž již několik let platí rychlostní omezení, a tak to i zůstane.

„Hanácká dálnice“ na stotřicítku není stavěná

„V některých úsecích je maximální povolená rychlost 130 kilometrů v hodině, na některých ale platí omezení na 110 kilometrů,“ popsal aktuální stav František Pěruška, vedoucí oddělení silničního hospodářství na olomouckém krajském úřadě.

„Aktuálně počítáme se zachováním stávajících rychlostí,“ doplnil k tomuto úseku Zdeněk Neusar.

Zachování rychlostních omezení si pochvalují například odborníci na bezpečnost dopravy. „Jedná se o silnici, která na takovou vysokou rychlost nebyla stavěna. Jsou na ní zatáčky, horizonty či nájezdové úhly, které nepočítají s maximální rychlostí platnou pro dálnice,“ upozornil krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.

V minulosti zde docházelo k řadě dopravních nehod se závažnými následky, kterých ale po omezení rychlosti ubylo. Častou příčinou byl náraz do stojícího poškozeného vozu či do odbočujícího vozidla jedoucího nižší rychlostí.

„Velkým problémem tohoto úseku je, že zde chybí odstavné pruhy, a to navíc v kombinaci s malými rozhledovými horizonty,“ vysvětlil Charouz.

Vyšší rychlost pro Rájec, Křelov i obchvat Postřelmova

Změny se ale týkají i některých dalších úseků. V kraji bude několik silnic přeznačeno na silnice pro motorová vozidla a má na nich platit rychlost 110 km/h.

„V případě Olomouckého kraje se uvažuje o úsecích silnice I/44 Vlachov - Rájec, ale až po jejím zkolaudování, a o obchvatu Postřelmova. Podnět musí být projednán s dopravní policií, následně může olomoucký krajský úřad vydat stanovení místní úpravy,“ informovala mluvčí kraje Kamila Navrátilová.

Jako silnice pro motorová vozidla bude nově značena také komunikace I/35 Olomouc - Křelov, kde ale rychlost 110 kilometrů v hodině platí již nyní.

Kraj přitom neměl příliš možností v rozhodování, které komunikace na silnice I. třídy přeznačí. Podmínkou totiž je, že to vždy musí být úseky, které jsou směrově oddělené a k tomu mají v obou směrech dva pruhy.

„Kromě toho musí jít o silnici, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a na niž není přímo připojena sousední nemovitost s výjimkou nemovitostí přímo připojených z odpočívek,“ nastínila zákonná omezení Kamila Navrátilová.