Regionální vlaková doprava má v příštím roce v Olomouckém kraji přijít na 598 milionů, z toho 390 má zaplatit hejtmanství (ilustrační snímek)

Regionální vlaková doprava má v příštím roce v Olomouckém kraji přijít na 598 milionů, z toho 390 má zaplatit hejtmanství (ilustrační snímek) | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Nový jízdní řád vlaků přinese změny hlavně pro sever Olomouckého kraje

  • 0
Na některých železničních tratích v Olomouckém kraji přibudou spoje, jinde jich bude bude o několik méně, onde se začne nastupovat do vlaku vpravo a třeba do Vídně se bude možné dostat po železnici častěji. To je několik novinek plynoucích z nového jízdního řádu vlaků, který bude platit od 9. prosince.

Velká změna, které si ale paradoxně cestující příliš nevšimnou, proběhne na Jesenicku, kde stát už dál nechce platit ztrátu z provozu čtyř párů rychlíků mířících z Jeseníku do Ostravy přes Krnov.

Placení na svém území se proto ujmou Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Jen olomoucké hejtmanství to přijde na zhruba tři miliony korun navíc. Lidé si díky tomu sednou i do stejných souprav jako dosud.

"Cestující tak vlastně žádnou změnu nepozná," dodal ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslav Tomík.

Z Mikulovic do Zlatých Hor nasadí v týdnu místo vlaků autobusy

Kvůli udržení těchto rychlíků, které budou nově jezdit označené jako spěšné vlaky, pak muselo hejtmanství jinde ubrat.

Nejen že z části navýší ztrátu z regionální dopravy, ale jízdní řád pro rok 2013 kvůli tomu v kraji nepočítá s přeshraničními osobními vlaky Jeseník - Glucholazy - Krnov ani s vybranými spoji z Jeseníku do Mikulovic a Zlatých Hor.

"Mezi Mikulovicemi a Zlatými Horami budou nadále jezdit čtyři páry osobních vlaků o víkendech a svátcích," doplnil Tomík. Ve všední dny budou lidem na trasách k dispozici autobusy.

"Volili jsme kompromis. S obcemi jsme se shodli, že je potřeba z pohledu turismu a lázeňství zachovat spojení mezi Jeseníkem a Ostravou," vysvětlil Tomík.

Podstatná změna čeká i cestující na trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína. Vystupovat se tak bude na všech zastávkách vpravo ve směru jízdy. Důvodem je sjednocení provozu na tuzemských tratích.

"Snažíme se dostat tuto změnu do povědomí lidí i vyvěšováním letáků ve stanicích," uvedla za České dráhy Hana Motyková.

Celkově se rozsah vlakové dopravy příliš nezmění

Novinkou je i rychlejší spojení osobními vlaky na trase z Olomouce do Šumperka.

"Zkrácením pobytu vlaků v Zábřehu na Moravě dojde k urychlení osobních vlaků, kdy vlak pojede přibližně 55 až 60 minut," nastínila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Rozsah regionální železniční dopravy zůstává na stejné úrovni jako letos. Tomík odhaduje, že to vyjde i na zhruba stejné peníze. Letos stát na dopravu po železnici v regionu přispěl asi 208 miliony, ke kterým kraj doložil 390 milionů. O sumě na rok 2013 však ještě musí rozhodnout krajští zastupitelé.

Regionální vlaky v kraji ujedou příští rok necelých 5,83 milionu vlakových kilometrů. České dráhy vypraví v pracovní dny 570 a o víkendech v průměru 466 osobních a spěšných vlaků.

Rozšíření se dočkají možnosti mezinárodní dopravy do Varšavy, Vídně, Bratislavy a Budapešti. Do Mnichova pak pojedou vlaky každé čtyři hodiny a v letní sezoně pojede přímý vůz do chorvatského Splitu.